Re: dmesg segfault error meldingen

op 29-05-14 12:39, Jan-Rens Reitsma schreef:
> Hallo,
>
> In veel syslogs heb ik colord[] segfault error meldingen staan,
> zoals:
>
> colord[3595]: segfault at 8 ip 08052674 sp bfc78cb0 error 4 in
> colord[8048000+20000]
>
> Als ik zoek naar "segfault error" en aanverwante zaken, dan vind ik dat
> dit soort foutmeldingen over het algemeen (ongeveer?) de volgende
> betekenis zouden hebben:
>
> colord[(colord?) errno?]: segfault at <address?> ip <instruction
> pointer> sp <stack pointer> error <page fault error code> in
> colord[starting address + size]

Ik heb even bij mij gekeken, maar zie geen errors van colord in mijn
logs. Het pakket is wel geinstalleerd. Ik heb gezocht met:
grep -ir colord /var/log/

Ik heb gekeken op een wat ouder AMD systeem met Gnome3 desktop en op een
wat actueler Intel systeem met XFCE desktop.

> [...]
> wordt. Tijdens het opstarten merk ik in elk geval niets vreemds,
> zoals nare geluiden en storende flikkerende schermen.
>
> In het verleden is dat wel eens anders geweest. Op een Ubuntu-forum
> vond ik een melding van een segfault error waardoor het hele systeem
> bleef hangen (freeze). Ik denk dat ik in het verleden een keer een
> vergelijkbare storing meegemaakt heb waardoor het systeem tijdens
> het opstarten al bleef hangen, dus nog voordat ik mijn laptop in
> single user mode kon opstarten.
>
> Mijn vraag is: heeft het nut om van deze segfault error meldingen

Ik zou eerst kijken of het probleem bij jou zit. Je zou bijvoorbeeld
eens kunnen booten met een live-CD of -stick, en kijken of je die
meldingen dan ook hebt.

Misschien interessant te horen of anderen het ook hebben. Zo ja, dan
lijkt me een melding relevant.