Re: Lijst met ondersteunde devices genereren

On 10/09/2014 03:46 PM, Paul van der Vlis wrote:
op 09-10-14 14:47, Jan-Rens Reitsma schreef:
On 10/08/2014 11:58 AM, Paul van der Vlis wrote:

Dan kan een bezoeker in elk geval de naam vinden van de driver die hij
zoekt. Als er voor zijn device geen driver op de lijst staat dan weet
hij dat er in een bepaalde kernel (nog) geen driver voor zijn device is.

Tenzij er een generieke driver is.

Staan de generieke drivers niet in de lijst? Of worden er bij generieke drivers geen devices genoemd? Als ik me niet vergis is de lijst met devices gegenereerd met behulp van modinfo. Ik zal eens kijken of je met modinfo de specifieke van de generieke drivers kunt onderscheiden.

Zo zullen er nog wel wat meer mitsen en maren zijn.

Ik denk bijvoorbeeld dat het op het moment vooral geschikt is voor USB
en PCI, en minder voor andere types devices, bijvoorbeeld firewire of HDMI.

Het kan volgens mij geen kwaad om zoveel mogelijk devices mee te nemen. Het scheelt volgens mij maar een paar regels per script om de drivers voor Firewire- en HDMI-devices mee te nemen als je ze met modinfo kunt herkennen.

Het is niet moeilijk om daar een CGI-script voor te schrijven. Het werkt
veel sneller en het scheelt een berg overbodig datatransport. (De
lijsten zijn ongeveer 1 MB.)

Dat zou zinnig kunnen zijn.

Als je d.m.v. een script meer devices en drivers op meer verschillende lijsten kunt plaatsen, zodat die lijsten erg lang worden, dan wordt het steeds aantrekkelijker om een database en een zoeksysteem op te zetten.

Dan lijkt het mij handig om voor (de laatste versies van) alle
beschikbare kernels zo'n lijst te genereren. De gegevens uit de
verschillende lijsten kun je in een database onderbrengen waarin ze snel
opgezocht kunnen worden.

Wat ook heel interessant is, is een doorzoekbaar systeem te maken van
kernel submits. In het verleden heb ik wel vele changelogs gedownload en
dan doorzocht, om zo te kunnen zien of er nog wijzigingen in een
bepaalde driver waren.

Ik houd het in mijn achterhoofd.

De 148f:7601 device ID van wifi-usb adapter van Rene staat bijvoorbeeld
op de usb.ids lijst vermeld als Ralink Technology, Corp. MT7601U
Wireless Adapter terwijl er (nog) geen Linux-driver voor die
wifi-adapter bestaat.

Inderdaad.

Het is volgens mij ook nuttig als het CGI-script mbv usb.ids en/of pci.ids, in combinatie met de gegevens uit de database, kan melden of er een wel of niet een driver voor een device bestaat.

Ik kan je aanraden om een keer in de pci en usb ID-lijsten naar onderen te scrollen. Onderaan staan de tabellen met de ID van device- typen, talen, etc. etc.

Er komen steeds nieuwe devices bij, dus je zult altijd bezig blijven...

Het up-to-date houden van de databases is gemakkelijk te automatiseren.
Hieronder vind je een stukje Perl waarmee je de drivers uit de lijsten
kunt verwijderen die niet voor PCI- of USB-devices bedoeld zijn.

Ik heb de indruk dat er nog wel meer gesleuteld moet worden, volgens mij
gaat er bijvoorbeeld wat mis als het bedrijf onbekend is.

Als je een device hebt met een ID die niet in de usb.ids- of de pci.ids-lijst voorkomt dan zou de naam van die producent nog in de lijst opgenomen moeten worden. Zie o.a.:

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_configuration_space#Standardized_registers

> Ik moet de scripts zelf ook eigenlijk publiceren.

Ik probeer op dit moment zelf een script te schrijven met enkel bash en awk. :-)

Maar eerst weinig tijd nu...

Jan-Rens.