Re: Foto's gecomprimeerd mailen

Hoi Jan-Rens,

op 27-08-14 13:55, Jan-Rens Reitsma schreef:
> On 08/26/2014 04:11 PM, Paul van der Vlis wrote:

> De originele foto's van 1,5 GB(!!!)

Ehm, sorry. Dit moet natuurlijk MB zijn!

> Waarschijnlijk is de resolutie van de foto's erg hoog. (Camera's met
> meer megapix verkopen beter, zelfs als de lichtgevoeligheid en
> kleurresolutie relatief matig tot slecht zijn.) De compressie kan om een
> dozijn verschillende redenen zwak zijn. De fabrikant kan geld bespaard
> hebben op processoren en de ontwikkeling van software of de compressie
> kan zwak zijn om de kwaliteit van het origineel zo hoog mogelijk te
> houden of ... of .....

Het zijn normale foto's, geen GB-foto's.

> Je zoekt een plugin voor Icedove met een interface naar de command-line
> van het OS (CLI), om opdrachten aan convert door te geven.

Dat is een optie inderdaad.

> De plugin
> moet gegevens of bestanden met Nautilus kunnen uitwisselen.

Nee, dat hoeft niet. Ik zei dat een plugin voor Nautilus ook zou kunnen.

> Dat kan volgens mij.

> Om plugins, add-ons en extensies met het OS of met andere software te
> laten communiceren heb je geschikte interfaces nodig. Thunderbird werkt
> met XUL, HTML, CSS en JavaScript. Volgens mij is het niet mogelijk om
> met JavaScript via de CLI direct met het OS te communiceren.

Hoe denk je dan dat bijvoorbeeld Enigmail werkt?
Volgens mij kunnen extensions ook in een taal als C++ worden geschreven.

> Ik betwijfel of je (trusted) Java Applets (of bijvoorbeeld ActiveX of
> Flash) kunt toepassen in de code voor Mozilla-plugins.
>
> In Java kun je bijvoorbeeld met:
>
> Runtime.getRuntime.exec("convert in.jpg -resize 500x500 out.jpg");
>
> via de CLI plaatjes comprimeren of je kunt een Applet via de CLI met
> andere software laten communiceren. Alle script kiddies zouden op die
> manier, met een dozijn regels HTML- en Java-code, hun vuile luiers in je
> PC kunnen soppen!

Foute extensions zijn ook erg gevaarlijk. Een script kiddie kan simpel
een bestaande extension nemen en deze aanpassen.

> De enige mogelijkheid die overblijft is om (in C++) een XPCOM-interface
> voor je Icedove-plugin te schrijven. Met een XPCOM-interface kan (in
> theorie) bijna alles, maar XPCOM-interfaces schrijven is volgens mij
> niet zo gemakkelijk.

Alles is eenvoudig als je weet hoe het moet. En uiteraard zijn er veel
voorbeelden.