Re: Foto's gecomprimeerd mailen

Paul van der Vlis schreef:
> Soms wil je foto's versturen via e-mail, niet de hele grote foto, maar
> een gecomprimeerde versie.

Comprimeren is volgens mij niet wat je bedoelt. Een jpg of png is al zo
gecomprimeerd, daar valt haast niks meer aan te comprimeren.
Ik denk dat het de bedoeling is om de foto te verkleinen tot b.v. een
breedte van 1000 pixels, ook wel schalen genoemd.

> Maar wat is nu een handige manier die ik kan aanraden aan gewone
> eindgebruikers die dit af en toe willen doen?

Ik zit te denken aan Shotwell; in Ubuntu en Fedora is dat het standaard-
fotobeheerprogramma. Hierin importeer je al je foto's, en deze zijn
later aan de hand van de datum en evt. ook via tags terug te vinden.

Een foto die je op het scherm hebt, is te exporteren (File > Export...)
in de gewenste grootte. Ik laat even een screenshot zien van het
eenvoudige dialoogvenstertje in Shotwell:
http://home.kpn.nl/shiems/los_spul/shotwell.jpg
De kwaliteit Medium (75%) is voor dit doel al meer dan zat.