Re: Foto's gecomprimeerd mailen

On 08/26/2014 04:11 PM, Paul van der Vlis wrote:
op 26-08-14 12:33, Jan-Rens Reitsma schreef:
On 08/25/2014 11:10 PM, Paul van der Vlis wrote:

Met comprimeren bedoel ik de kwaliteit een beetje minder maken, wat erg
veel ruimte scheelt.

Een foto van 1.5 GB is dan opeens nog maar 30 KB.

Daar heb je volgens mij compressieroutines voor nodig die VEEL slimmer
zijn dan wat convert met twee of drie parameters kan bieden.

De originele foto's van 1,5 GB(!!!) waren waarschijnlijk zwak/licht gecomprimeerd.

Ik heb een klant (een kringloopwinkel) die op grote schaal dat script
van mij gebruikt voor het fotograferen van gebruikte goederen om die op
Marktplaats te verkopen.

Ik heb even in hun map met foto's gekeken en de foto's zijn tussen de 14
KB en 50 KB. 30 KB lijkt dus wel te kloppen.

Ik zag geen foto's in originele grootte, maar ik denk dat ze vast wel
1.5 GB zijn. Wellicht nog veel groter, ze gebruiken luxe camara's daar.

Waarschijnlijk is de resolutie van de foto's erg hoog. (Camera's met meer megapix verkopen beter, zelfs als de lichtgevoeligheid en kleurresolutie relatief matig tot slecht zijn.) De compressie kan om een dozijn verschillende redenen zwak zijn. De fabrikant kan geld bespaard hebben op processoren en de ontwikkeling van software of de compressie kan zwak zijn om de kwaliteit van het origineel zo hoog mogelijk te houden of ... of .....

Wat ik mis is dat er een e-mail wordt aangemaakt met deze foto's als
bijlage. Nu moet je ze toch nog eerst ergens tussen-opslaan.

Je zoekt dus een "vrije" plugin/add-on/extensie voor Thunderbird/Icedove
en/of Evolution waarmee je een maximale grootte voor afbeeldingen in
bijlagen kunt instellen en die te grote afbeeldingen beter comprimeert
dan convert. Jammer dat zo'n vrije plugin (nog) niet bestaat.

Het zou een plugin voor Icedove kunnen zijn, maar ik gebruik geen
Evolution. Het zou ook een standalone programma kunnen zijn of een
plugin voor een ander programma, bijvoorbeeld Nautilus.

Je zoekt een plugin voor Icedove met een interface naar de command-line van het OS (CLI), om opdrachten aan convert door te geven. De plugin moet gegevens of bestanden met Nautilus kunnen uitwisselen. Dat kan volgens mij.

Het programma hoeft niet beter te comprimeren dan convert, het moet
vooral gebruiksvriendelijk zijn.

Om plugins, add-ons en extensies met het OS of met andere software te laten communiceren heb je geschikte interfaces nodig. Thunderbird werkt met XUL, HTML, CSS en JavaScript. Volgens mij is het niet mogelijk om met JavaScript via de CLI direct met het OS te communiceren.

Ik betwijfel of je (trusted) Java Applets (of bijvoorbeeld ActiveX of Flash) kunt toepassen in de code voor Mozilla-plugins.

In Java kun je bijvoorbeeld met:

Runtime.getRuntime.exec("convert in.jpg -resize 500x500 out.jpg");

via de CLI plaatjes comprimeren of je kunt een Applet via de CLI met andere software laten communiceren. Alle script kiddies zouden op die manier, met een dozijn regels HTML- en Java-code, hun vuile luiers in je PC kunnen soppen!

De enige mogelijkheid die overblijft is om (in C++) een XPCOM-interface voor je Icedove-plugin te schrijven. Met een XPCOM-interface kan (in theorie) bijna alles, maar XPCOM-interfaces schrijven is volgens mij niet zo gemakkelijk.

Vriendelijke groeten,
Jan-Rens.