Re: Foto's gecomprimeerd mailen

op 26-08-14 12:33, Jan-Rens Reitsma schreef:

> Met schalen win je volgens mij het meest. Wat je vervolgens, zonder te
> veel kwaliteitsverlies, met comprimeren kunt winnen hangt van de
> afbeelding af.

> Daar heb je volgens mij compressieroutines voor nodig die VEEL slimmer
> zijn dan wat convert met twee of drie parameters kan bieden.

Ik heb een klant (een kringloopwinkel) die op grote schaal dat script
van mij gebruikt voor het fotograferen van gebruikte goederen om die op
Marktplaats te verkopen.

Ik heb even in hun map met foto's gekeken en de foto's zijn tussen de 14
KB en 50 KB. 30 KB lijkt dus wel te kloppen.

Ik zag geen foto's in originele grootte, maar ik denk dat ze vast wel
1.5 GB zijn. Wellicht nog veel groter, ze gebruiken luxe camara's daar.

> Je zoekt dus een "vrije" plugin/add-on/extensie voor Thunderbird/Icedove
> en/of Evolution waarmee je een maximale grootte voor afbeeldingen in
> bijlagen kunt instellen en die te grote afbeeldingen beter comprimeert
> dan convert. Jammer dat zo'n vrije plugin (nog) niet bestaat.

Het zou een plugin voor Icedove kunnen zijn, maar ik gebruik geen
Evolution. Het zou ook een standalone programma kunnen zijn of een
plugin voor een ander programma, bijvoorbeeld Nautilus.

Het programma hoeft niet beter te comprimeren dan convert, het moet
vooral gebruiksvriendelijk zijn.