Re: wireless/wired op laptop doet raar

On 08-08-13 15:53, Geert Stappers wrote:

> Inschatting van de situatie:
>
> * Laptop met twee netwerk interfaces, LAN & WLAN
> * Plaats waar ook LAN & WLAN is
> * Op LAN & WLAN zit 1 DHCP server en meer wat op dezelfe plaats komt
> * Laptop heeft twee IP-adressen, die op dezelfde plaatsen komen
> * VPN-client bouwt tunnel vanaf 1 specifiek IP-adres
> * Het gaat meer of minder goed
> * Vanuit de laptop wordt er op ARP niveau geroepen dat het ene adres
>   achter de andere interface zit.
> * VPN verkeer komt niet meer vanaf het specifieke IP-adres,
>   computers aan de andere kant van de tunnel zijn onbereikbaar

Ik zou zeggen: VPN verkeer ziet er als volgt uit (ascii-art):

[ VPN server ] -> [ router ] -> [ wireless AP ] -> [ wlan0 ] -> [ tun0 ]
[ VPN server ] <- [ router ] <- [ switch ] <- [ eth0 ] <- [ tun0 ]

> * Vanuit de laptop wordt er op ARP niveau geroepen dat het ene adres
>   ook echt achter de ene interface zit.
> * Het gaat meer of minder goed

Verder een prima samenvatting.

> Okay, dat is wat we willen, dat het werkt.
>
> Mag er in het archief van de mailinglist
> wat er in /etc/sysctl.d/ gezet is?

'tuurlijk:

root@rowlf:~# cat /etc/sysctl.d/local.conf
net.ipv4.conf.all.arp_ignore = 1