Re: wireless/wired op laptop doet raar

Op 2013-08-07 om 11:17 schreef Dennis van Dok:
> [...]
>
> Ik laat de wireless meestal aan staan op mijn werk, ook al gebruik ik de
> kabel. Maar ik merk dat op de één of andere manier het verkeer toch via
> de wireless verloopt. Zelfs als ik de wireless uit zet, het netwerk
> configureer, en daarna de wireless weer aan zet. (Ik gebruik overigens
> networkmanager.)
>
> De 'boosdoener' is het volgende ARP pakket (denk ik):

> (Ik heb het een beetje ge-edit). Dit pakket wordt door mijn wireless
> kaart gestuurd, en zegt tegen de router dat het adres wat op .39 eindigt
> hoort bij zijn eigen mac adres. Maar dat adres is van de bekabelde

Nou, dat is wel bizar.

> Dit is duidelijk niet zoals het hoort, want de router weet nu niet beter
> of hij moet al het verkeer voor mijn eth0 via het wireless netwerk sturen.
>
> Ik heb een aantal kandidaten die ik hier de 'schuld' van kan geven:
> - networkmanager
> - de wireless driver
> - de kernel
>
> maar zoals ik zei, ik weet niet waar het echt thuis hoort. Iemand een idee?

Mocht het mij overkomen, dan zou ik kijken of ik nog restanten van
eerdere exprimenten actief had, bijvoorbeeld van een bridge test.

Het rijtje verdachten kan ik het mee eens zijn, ook dat networkmanager
de hoofdverdachte is. Ik kan mij voorstellen dat n.w.m. zo "vriendelijk"
is om te gaan roepen dat het IP-adres van de kabel achter wifi zit.

Iets om misschien verder mee te kunnen: in n.w.m. "kabel" uitzetten
als je op wifi zit.

Leven en laten leven