Re: wireless/wired op laptop doet raar

On 08-08-13 12:21, Frans van Berckel wrote:

> Je schrijft hierboven ... "Na een tijdje (zeg tien minuten) schakel ik het
> wireless weer uit" en ... "De gateway kan ik nog pingen, maar de
> nameservers
> niet meer" ... als je dat doet check daarna /etc/resolv.conf eens.

Hoi Frans,

dat is niet echt het probleem. De nameservers staan er nog keurig in,
maar ze vallen allemaal wel in het domein wat door mijn VPN heen zou
moeten gaan.

Ik heb het vermoeden dat het uitgaande verkeer wel via eth0 verloopt,
maar het binnenkomende VPN verkeer via wlan0. Ik kon het weer
reproduceren toen ik de arp instellingen weer op de standaardwaarde had
staan. Met wireshark zag ik dat zowel eth0 als wlan0 reageren op het ARP
verzoek van de gateway, en het is net een loterij wie het snelst
reageert, dunkt me. Met de ververstijd van de ARP cache van ongeveer
vijf minuten kan de situatie steeds wisselen.

Ik heb ook gezien dat na het uitzetten van het wireless het inderdaad
vanzelf weer goed komt, na (vermoedelijk) een volgende ARP verzoek.

Met de door het eerdere artikel gesuggereerde waarden voor
arp_{announce,ignore} heb ik nog geen problemen gehad.

Groet,

Dennis
--
D.H. van Dok :: Software Engineer :: www.nikhef.nl/grid ::