Re: wireless/wired op laptop doet raar

On 07-08-13 20:26, Geert Stappers wrote:

> Ik heb nog eens naar
> gekeken. Dat is een bericht van XXXX_f9:10:a0 aan  XXXX_ab:cc:00.
> XXXX_f9:10:a0 is wlan0 van de laptop in kwestie,
> maar wat is XXXX_ab:cc:00? Het is XXXX_ab:cc:00 die de vraag stelde.

Dat is de gateway; onze core router. Of dat de poort is waar de kabel in
steekt weet ik niet, dat kan ik uitzoeken als ik weer op mijn werk ben.

> En ik heb in het oorspronkelijke bericht nog gezocht naar de klachten,
> naar een probleemomschrijving. Maar er stond vooral de aanpak van het
> probleem. Neem a.u.b. de tijd om te omschrijven wanneer en hoe het
> mis gaat.

OK ;-)

Het probleem is dit: ik sluit de laptop aan op de kabel, en
networkmanager maakt verbinding (met DHCP). Op dit moment staat het
wireless nog uit. Ik maak (via networkmanager) een verbinding met
openvpn (over UDP) om bij enkele afgeschermde machines te komen.

Dan zet ik wireless aan. Networkmanager maakt verbinding (met DHCP). In
de verkeersapplets op mijn (xfce-)panel zie ik dat het verkeer via eth0
loopt, wat goed is. Over het wireless is alleen binnenkomend verkeer
(dit lijken voornamelijk broadcasts).

Na een tijdje (zeg tien minuten) schakel ik het wireless weer uit. En
presto, er komt geen verkeer meer door via de VPN tunnel of enige
overige verbinding. De gateway kan ik nog pingen, maar de nameservers
niet meer. De routeringstabel lijkt in orde.

Ik heb wel eens een tijdje gewacht en volgens mij herstelt de situatie
zich vanzelf, maar zoveel geduld heb ik niet altijd. De meest directe
oplossing is het afsluiten en opnieuw opzetten van de VPN tunnel.

Bedankt voor het meedenken,

Dennis van Dok

--
D.H. van Dok :: Software Engineer :: www.nikhef.nl/grid ::