Re: wireless/wired op laptop doet raar

Op 2013-08-08 om 12:33 schreef Dennis van Dok:

> [...]
> maar het binnenkomende VPN verkeer via wlan0. Ik kon het weer
> reproduceren toen ik de arp instellingen weer op de standaardwaarde had
> staan. Met wireshark zag ik dat zowel eth0 als wlan0 reageren op het ARP
> verzoek van de gateway, en het is net een loterij wie het snelst
> reageert, dunkt me. Met de ververstijd van de ARP cache van ongeveer
> vijf minuten kan de situatie steeds wisselen.
>
> Ik heb ook gezien dat na het uitzetten van het wireless het inderdaad
> vanzelf weer goed komt, na (vermoedelijk) een volgende ARP verzoek.

Inschatting van de situatie:

* Laptop met twee netwerk interfaces, LAN & WLAN
* Plaats waar ook LAN & WLAN is
* Op LAN & WLAN zit 1 DHCP server en meer wat op dezelfe plaats komt
* Laptop heeft twee IP-adressen, die op dezelfde plaatsen komen
* VPN-client bouwt tunnel vanaf 1 specifiek IP-adres
* Het gaat meer of minder goed
* Vanuit de laptop wordt er op ARP niveau geroepen dat het ene adres
  achter de andere interface zit.
* VPN verkeer komt niet meer vanaf het specifieke IP-adres,
  computers aan de andere kant van de tunnel zijn onbereikbaar
* Vanuit de laptop wordt er op ARP niveau geroepen dat het ene adres
  ook echt achter de ene interface zit.
* Het gaat meer of minder goed

> Met de door het eerdere artikel gesuggereerde waarden voor
> arp_{announce,ignore} heb ik nog geen problemen gehad.

Okay, dat is wat we willen, dat het werkt.

Mag er in het archief van de mailinglist
wat er in /etc/sysctl.d/ gezet is?

> Groet,
>
> Dennis

Leven en laten leven