Re: Fwd: multimedia probleem

Op 08-03-11 23:55, Frank schreef:

> [...]
> iceweasel leert dat het betreffende gedeelte over shockwave nu helemaal
> onderaan staat, in de vorige situatie, met de handmatige installatie
> vanaf site van Adobe, was dat helemaal bovenaan. Tot mijn enige
> verbazing blijkt dat de versie onveranderd is gebleven, namelijk 10.3
> d162. Voorheen was dat een lagere versie, geloof ik. Verder is de
> libflashplayer.so weer teruggekeerd in de map .mozilla plugins. Ik weet
> het niet zeker of het klopt. Maar goed, handmatige installatie op
> aanwijzingen  van "eric1959" was kennelijk niet nodig geweest. De

Hmm, ik vind dit wel wat vreemd. Ik vind libflashplayer bij mij in
/usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so,

Bedenk ook dat als je flashplugin-nonfree installeert deze hem
installeert voor alle gebruikers, en dus niet alleen in de home
directory van een bepaalde gebruiker.

> Nu in tabelvorm de vergelijking tussen Ubuntu (de 64bits-versie van
> 10.10 waar het alles wel goed gaat, ook in full screen) en Debian
> (64bits van Sqeeze) in tabelvorm:
>
> Ubuntu 	                Debian
> X. Org.X Server 1.9.0 	X. Org.X Server 1.7.7
> NVIDIA X Driver dlloader 260.19.06 	NVIDIA X Driver dlloader 195.36.31
> shockwave flash 10.2 r152 	shockwave flash 10.3 d162

Het is mogelijk om een 32-bits plugin te gebruiken op een 64-bits
systeem, ik vraag me af of Ubuntu dat doet. Ik weet zo niet hoe je dat
zou kunnen controleren.

Een manier is misschien om flashplugin-nonfree daar te purgen en opnieuw
te installeren, en dan te kijken naar welke tar.gz er gedownload wordt.
De 64-bits plugin die er bij Debian gedownload wordt heet:
flashplayer10_2_p3_64bit_linux_111710.tar.gz
Dus daar is aan de naam duidelijk te zien dat het 64-bits is.

Een andere methode is misschien via "ldd /path/libflashplayer.so"
Ik zie dan allerlei bestanden in /lib en /usr/lib. En /lib64 is een
symlink naar /lib, dus in /lib staan 64-bit libraries.

> De var/log/syslog levert voor mij niets bruikbaars op (al weet ik
> eigenlijk niet goed waar ik naar moet kijken in zo'n lange lijst). Als
> ik kijk naar de tijd, dan is er rond het vastlopen van iceweasel iets
> met "aptdaemon quiting due to inactivity", later gevolgd door "aptdaemon
> shutting down requested" (ik heb de vastgelopen browser geforceerd
> afgesloten).

Op tijd kijken is goed. Blijkbaar staat er niets over in de logs.
aptdaemon lijkt me wat anders.

Misschien dat er nog verder gedacht kan worden over hoe je de
flashplugin kunt laten loggen. Misschien staat er iets over op de Adobe
site, of kan Adobe daar meer over vertellen.

> O ja, op aanwijzingen van "canci" (van het engelstalige forum, zie
> http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=51504&start=30#p349652
> <http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=51504&start=30#p349652> )
> heb ik de standaard nouveau vervangen door nvidia door middel van
> procedure zoals aangegeven op Debian Wiki
> (http://wiki.debian.org/NvidiaGraphicsDrivers). Helaas zonder
> bevredigende resultaat. Misschien dat ik gewoon terug wil ga naar de
> vrije software nouveau.

Ik gebruik ook zoveel mogelijk OSS software. Bedenk echter dat nouveau
nog erg nieuw is, er is ook een oudere OSS driver onder de naam "nv". Ik
werk op het moment weinig met nvidea VGA, daarom weet ik niet zeker of
die in Squeeze vervangen is door nouveau, of dat het een keuze is. Ik
denk dat je ook nog kunt kiezen voor "nv".

> maar dat is meer iets voor later, denk ik. Eerst
> maar flash oplossen.

Flash zou ook moeten werken met de nvidea driver, maar als er net een
nieuwe driver op de nvidea website staat, dan is waarschijnlijk ongetest.

Heb je de nvidea driver van de nvidea website geinstalleerd of die uit
het Debian nonfree repository? Als ik al de closed source driver zou
kiezen, dan zou ik die uit het nonfree repository nemen.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/