Re: Verbinding weg bij Sid (opgelost!)

On Sat, Jan 30, 2010 at 09:26:47PM +0100, Sjoerd Hiemstra wrote:

> Ik heb network-manager gedeïnstalleerd, en heb een
> /etc/network/interfaces die exact gelijk is aan de jouwe. En waarachtig,
> nog steeds verbinding. Zo leer je nog eens wat.  :-)

> Kom ik nog op.

> Inmiddels weet ik dat dit ermee te maken heeft.
..
> Na het opnieuw opstarten blijkt dat de verbinding nu op eth0 zit, dat
> was voorheen eth1. Ook verscheen voorheen met dmesg de melding
> 'renaming eth0 to eth1', dat is nu ook verdwenen.

Als je nog eens een probleem hebt spit dan eerst de uitvoer van dmesg
even door. "renaming eth0 to eth1" is bekend en essentieel voor dit
probleem.

Maar veel vaker geeft dmesg informatie die belangrijk is.
Een "dmesg | grep eth" had je meteen op het juiste pad gezet.
Niet dat het niet nuttig is om overbodige tools als network-manager
te verwijderen (in elk geval voor desktops).

Als je systeem langer "up" is of als er veel meldingen zijn gegenereerd
is ook /var/log/syslog en /var/log/messages een bron van informatie.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver