Re: Server bereikbaar voor tijdelijke client, IP-in-IP

On Fri, Dec 10, 2010 at 08:22:20PM +0100, Geert Stappers wrote:

> [...]
[knip]
> [...]

||  > > >   | Sierra  H       | Papa  |
||  > > >       |           Alfa  |
||  > > >                |
||  > > >                |
||  > > >       |           Bravo |               |
||  > > >   | Kilo    F       | Lima  G       | Mike   |
||  > > >                                          |
||  > > >                  |             |            |            |
||  > > >             | Tango   |   | Tango   |  | Tango   |  | Tango   |
||  > > >             |?F ?G ?H |   |?F ?G ?H |  |?F ?G ?H |  |?F ?G ?H |

Nogmaals, voor IP routering is het niet nodig dat verkeer van Charlie
via een tunnel naar Alfa loopt. Mike kan het namelijk gewoon naar Romeo
sturen, en die zit aan het Alfa netwerk en zal het dus netjes doorsturen.

Probeer maar eens een ping van Mike naar Papa, dat gaat werken (zo niet
dan is Romeo niet op orde). Papa is dus zonder tunnel bereikbaar vanaf
Mike, en omgekeerd.

Probeer nu eens een ping vanaf Tango naar Papa. Dat werkt maar half: de
ping bereikt Papa (doe maar en tcpdump aldaar), maar de pong terug wordt
door Romeo de verkeerde kant opgestuurd (Internet, of helemaal niet).

Daarom is er maar in een richting een tunnel nodig.

Ja, of je kunt Sierra ook een eigen tunnel naar Mike geven, dan hoeft
Papa niet te routeren.

Ik bedenk me zojuist een alternatieve oplossing, mogelijk nog handiger:
proxy arp. Dit werkt als het Charlie netwerk adressen gebruikt die
een subrange van het Bravo netwerk zijn. In dat geval kan Mike zich op
het Bravo netwerk gedragen alsof hij de eigenaar is van alle Charlie
adressen. Romeo zal dan het Charlie verkeer naar Mike routeren. Mike
kan het dan doorrouteren naar de goede Tange.

Als proxy arp werkt hoef je alleen maar Mike aan te passen, verder niks.

Ciao.                                                            Vincent.
--
Vincent Zweije <zweije@xs4all.nl>    | "If you're flamed in a group you
<http://www.xs4all.nl/~zweije/>      | don't read, does anybody get burnt?"