Re: Server bereikbaar voor tijdelijke client, IP-in-IP

On Fri, Dec 10, 2010 at 04:06:10PM +0100, Vincent Zweije wrote:
> [...]

Waar ik het fantastisch vindt dat IP-in-IP onder de aandacht komt,
gaat de rest van mijn E-mail waarom het _hier geen_ oplossing is.

> Eenrichting is niet noodzakelijk, maar het komt erop neer dat je alleen
> van Sierra naar Mike door de tunnel moet routeren; terug is niet nodig.
>
> De tunnel is een virtueel netwerkje tussen Sierra en Mike. Laten we het
> Delta noemen. :-)
>
> Uit de URL die je geeft destilleer ik de volgende commando's:
>
> [1] Mike klaarmaken om verkeer van Delta te ontvangen:
>
>     mike# ifconfig tunl0 mike.delta pointopoint sierra.alfa

      mike# ifconfig tunl0 mike.charlie pointtopoint sierra.alfa

Het netwerk charlie moet naar sierra

>     Misschien is het "pointopoint sierra.alfa" deel niet nodig.

Jawel, er zal vertelt moeten worden waar de tunnel naar toe moet.
( waar de tunnel uit moet komen )

Verder zou op Mike nog vertelt moeten dat netwerk Delta te bereiken
is via device tunl0

> [2] Sierra naar charlie door de tunnel routeren:
>
>     sierra# ifconfig tunl0 sierra.delta pointopoint mike.bravo

Helaas, Sierra is geen router (voor het Delta netwerk).
Router functie is nodig om een tunnelingang te zijn / te worden.

Sierra, een server, "promoveren" tot router maakt het kalf groter dan koe.

>     sierra# route add -net charlie netmask charliemask dev tunl0
>
> Op Mike hoef je niet door de tunnel te routeren,

Toch wel. Het verkeer van Charlie zul je de tunnel in moeten jagen
om het verder te krijgen dan Romeo.

> want zonder tunnel kom je ook wel op Alfa uit.

Geldt alleen voor Mike zelf.

Voetnoot
[1] (Ik zelf had er niet aan gedacht. Deze discussie heeft wat mij
betreft al wat opgebracht \o/ )