Re: Digital signatur, udlevering af offentlig nøgle.

On 23-03-2005 18:35, Anders Breindahl wrote:

> Det er "umuligt". Et grundkoncept i asynkron kryptering/autentisering er, at
> den offentlige nøgle er værdiløs til andet end at encode med. Ligeledes er
> den private nøgle -- også kaldet dekrypteringsnøglen -- den følsomme af
> sættet.

Et CPR-nummer er også "værdiløst" (set udfra konceptet i systemet) at
anvende til andet end som unikt ID for en dansk statsborger.

Hvis du siger "se, her er en nøgle og jeg påstår at den er bevis på at
jeg er Kongen af Danmark" og nogen tror dig - uanset at du ikke rent
teknisk kan bevise din påstand ved at kunne afkode beskeder kodet med
den offentlige nøgle - så har du misbrugt den offentlige nøgle, uanset
om det er teknisk muligt.

Om offentlige nøgler eller CPR-numre er sværest at bruge til noget de
_ikke_ er beregnet til - at slå søm i, f.eks., eller (uden den private
nøgle) at bevise (autentisere) en identitet - er svært at spå om.

Et digitalt nøglepar (offentlig og privat) er beregnet til dels at
_verificere_ (autentisere) at du er _dig_, og dels at kryptere
kommunikation så kun du kan læse den. De er ikke unikke, men i praksis
er sandsynligheden for dubletter ekstremt lille, så de kan desuden
anvendes som unik reference.

Omvendt er et CPR-nummer beregnet til at give hver dansk statsborger en
unik ID. Det kan _ikke_ bruges til at verificere hvem der er hvem.

Du behøves altså ikke hemmeligholde din offentlige nøgle af hensyn til
tyveri af din identitet (jf. Anders Breindahls forklaring). Du kan
derimod overveje at hemmeligholde den af hensyn til "privatlivets fred".

Tilsvarende for dit CPR-nummer (selvom årsagen er en anden).