Re: Tłumaczenie dpkg: trigger interest

Wiktor Wandachowicz pisze:
Marcin Owsiany napisał:
 > Na razie skłaniam się do tego, aby NIE dodawać "wyzwalaczy
 > *plikowych*" - bo jak dla mnie i tak na razie to nic nie wnosi.

Z tego co rozumiem, to są różne rodzaje "wyzwalaczy". Informacja o tym,
 że chodzi o "plikowy" może być cenna w pewnych przypadkach...

Słuszna uwaga. Wyzwalacze plikowe zostają.

 Tak sobie myślę, że skoro taki "wyzwalacz" (to pewnie po prostu komenda
 którą trzeba odpalić?) jest "zainteresowany" czymś, to to
 "zainteresowanie wyzwalacza" można by nazwać "bodźcem" albo czymś w
 podobie?

Wyzwalacze to taki nowy mechanizm wymyślony przez dawnego opiekuna
dpkg dla Ubuntu i przenoszony teraz do Debiana. Dzięki niemu moja żona
jest w stanie zobaczyć na swoim laptopie po instalacji jakiegoś
pakietu taki oto komunikat:

Processing triggers for libc6 ...
ldconfig deferred processing now taking place

[=== programistyczny żargon BEGIN ===]

Sprawdziłem (wielokrotnie) w kodzie źródłowym i nawet autorzy mają
wszędzie co i rusz "interest" i "interests". Nawet w strukturze
filenamenode (podstawowy element dpkg do opisu plików, pakietów, itp)
jest dodane pole "struct trigfileint *trig_interested;"

Czyli jak widać wyzwalacz może być zainteresowany jakimiś elementami,
czyli ma swoje "zainteresowania". Jak zajdzie zdarzenie zgodne z
zainteresowaniami wyzwalacza, które powoduje jego pobudzenie (tak jest
w tłumaczeniu - pobudzenie), to zgodnie z jego definicją określoną
przez opiekuna pakietu podejmowane są automatycznie jakieś akcje.

Co prawda autorzy sami deklarują, że lepiej jest aby pakiet był
normalnie konfigurowany mechanizmem z którego korzysta np.
dpkg-reconfigure, niż żeby były używane wyzwalacze. Ale są one
ostatnią deską ratunku zamiast przerywania cykli zależności czy
tworzenia wymuszonych zależności między pakietami. Widać deweloperzy
doszli do wniosku, że warto, no i "zainteresowali się" wyzwalaczami
;-)

[=== programistyczny żargon END ===]

Teraz tylko o to cała batalia, żeby znaleźć coś lepszego na te
nieszczęsne zainteresowania... Pobudzony intelektualnie rozważyłem
poniższe warianty:

* trigger interest
zdarzenie wyzwalacza
warunek wyzwalacza
uruchamiacz wyzwalacza
warunek inicjujący wyzwalacza
inicjator wyzwalacza

* trigger interest list file
plik listy zdarzeń wyzwalaczy
plik listy warunków wyzwalaczy
plik listy uruchamiaczy wyzwalaczy
plik listy warunków inicjujących wyzwalaczy
plik listy inicjatorów wyzwalaczy

* duplicate file trigger interest for filename and package
powielone zdarzenie wyzwalacza plikowego dla pliku i pakietu
powielony warunek wyzwalacza plikowego dla pliku i pakietu
powielony uruchamiacz wyzwalacza plikowego dla pliku i pakietu
powielony warunek inicjujący wyzwalacza plikowego dla pliku i pakietu
powielony inicjator wyzwalacza plikowego dla pliku i pakietu

* in trigger interests for package
w zdarzeniach wyzwalacza dla pakietu
w warunkach wyzwalacza dla pakietu
w liście uruchamiaczy wyzwalacza dla pakietu
w warunkach inicjujących wyzwalacza dla pakietu
w liście inicjatorów wyzwalacza dla pakietu

* for interest in file
w zdarzeniu dla pliku
w warunku dla pliku
w uruchamiaczu dla pliku
w warunku inicjującym dla pliku
w inicjatorze dla pliku

Z powyższych propozycji najbardziej czytelne wydają mi się:
* inicjator wyzwalacza
* warunek wyzwalacza

* Inicjator - to takie ładne, polskie słowo, a do tego całkiem pojemne
i/lub uniwersalne. Inicjatorem może być zmiana w pliku, dodanie nowego
lub usunięcie pliku z katalogu konfiguracyjnego, instalacja lub
usunięcie pakietu, itp.
* Warunek zaś wydaje mi się trochę jakoś ograniczony, choć oczywiście
warunkami pobudzenia wyzwalacza mogą być te same powyższe zdarzenia
(ale nie upieram się przy tym punkcie widzenia).
* Opcjonalnie również wszędzie tam gdzie były dotąd "zainteresowania",
można mówić o liście inicjatorów lub liście warunków wyzwalacza. I to
mimo, że w oryginale samej listy nie ma (jak np. w "trigger interests"
a nie "list of trigger interests"). To też rozwiązałoby kilka
kłopotliwych sytuacji wynikających z "zainteresowań".

Panowie, jest nas przynajmniej trzech (licząc Marcina i Wojtka - oraz
innych subskrybentów tej listy dyskusyjnej). Na pewno więc da się
wybrać jedną z dwóch opcji. Oto moje propozycje:

1. { Inicjator | Lista inicjatorów } wyzwalacza
2. { Warunek | Lista warunków } wyzwalacza

Inicjator jest OK, przynajmniej w takim sensie, jak tu opisujesz - wyzwalania wyzwalacza ;-)

Pozdrawiam
Wojtek