Re: [LCFC] po-debconf://oops

On Sat, Jan 22, 2005 at 06:36:14PM +0100, Luk Claes wrote:

> Meestal is het best dat u deze suggestie aanvaardt?
>
> Ik vind 2 keer het na elkaar allesbehalve duidelijk.

Da's grammaticaal toch het enige correcte, hoor. Het is inderdaad
verwarrend, maar het Nederlands is nu éénmaal een onduidelijke taal; en
de tweede 'het' laten vallen is allesbehalve juist. Eventueel kan je wel
je zin zo herstructureren dat de tweede 'het' op een andere plaats komt
(als in "Het is meestal het beste om deze suggestie te aanvaarden", of
zo), maar ze *moet* aanwezig zijn.

De reden is dat je het woord 'het' één keer gebruikt als onderdeel van
de uitdrukking "het beste", en één keer als structureel onderdeel van je
zin.

> Bovendien heb ik nooit best als zelfstandig naamwoord gebruikt.

Uh, jawel. Door het feit dat je de ene 'het' uit de zin weghaalde (die
daar in de functie van zelfstandig naamwoord stond) viel de functie van
dat woord over op een ander woord. In dit geval het woord 'best' :-)

--
         EARTH
     smog  |   bricks