Re: [RFR] po://pppconfig/po/nl.po

On Tue, Aug 17, 2004 at 08:05:01PM +0200, Frans Pop wrote:

> Ik moet jullie teleurstellen. Het is wel degelijk een juiste uitdrukking in
> het Nederlands. Google is king!
>
> Voorbeelden:
> - - http://profitech.de/seiten/hollaendisch/condities/condities.html
>   "Alle prijzen gelden af fabriek"
>   "Wij leveren af fabriek of magazijn."
> - - http://www.dyka.com/nl/nl/tech/pdf/dyka_nl_verkvoorw.pdf
>   "[...] indien geleverd is anders dan af fabriek, [...]"
> - - http://www.destinator.nl/index.htm
>   "[...] voor hun standaard af fabriek te leveren autonavigatiesystemen [...]"
> - - http://www.sport-ballen.nl/leverings.html
> [...]

Kan zijn. Geen enkele van die bronnen is authoritatief.

West-Vlamingen gebruiken regelmatig het woord 'als' wanneer ze eigenlijk
'dan' bedoelen. Dat wil zeggen dat heel veel websites van West-Vlamingen
op die manier het woord 'als' foutief gebruiken, zelfs als het gaat om
bedrijfswebsites. Wil dat zeggen dat dat dan plots wel correct
Nederlands is? Nee toch?

Ik wilde daarnet effe de website van Van Dale nakijken om zo wel een
authoritatieve bron te kunnen raadplegen, maar blijkbaar hebben ze daar
een routing probleem voor het ogenblik. Dan maar op de ouderwetse
manier:

In Van Dale, twaalfde editie uit 1992, komt de uitdrukking 'af fabriek'
inderdaad voor bij het 'af' als voorzetsel, tweede betekenis:

	2 vanaf: (m.betr.t.de prijs van een te leveren product) /af
	fabriek/, exclusief leverings- en installatiekosten.

Met andere woorden: hoewel de vorm dus inderdaad wel degelijk bestaat,
en volgens Van Dale geen gewestelijke vorm is, komt de betekenis niet
overeen met wat we hier zoeken (de standaard-instellingen van een
apparaat).

--
         EARTH
     smog  |   bricks