Re: [RFR] po-debconf://exim

On Sat, Jan 10, 2004 at 11:45:54PM +0100, cobaco wrote:

> [...]

De wiki is geen wet, maar ik zie dat je hem al hebt aangepast.

Allereerst, luisteren "voor" iets is een mij onbekende vorm.

Luisteren "naar" iets houdt niet in dat dat iets er al is. Het kan ook
betekenen dat je probeert te horen of dat iets er is.

Het engels maakt wel onderscheid, middels "listen to" en "listen for".
"Luisteren voor" is volgens mij een anglicisme.

Wat er in feite gebeurt is dat er op de eerste socket wordt geluisterd
of er een verbindings-aanvraag binnenkomt (de TCP 3-way handshake:
syn, syn+ack, ack).  Als die is uitgevoerd (door het OS) dan keert de
listen() system call terug met een verse file descriptor die aan de
zojuist gelegde verbinding hangt. Dat is dan de "nieuwe" socket.

Er wordt dus feitelijk niet geluisterd naar een verbinding maar naar een
verbindingsaanvraag. Er wordt geluisterd aan de deur naar een geluid.
Er wordt geluisterd naar X = er wordt geluisterd of er een X te horen
is. Er wordt geluisterd op (eng: on, niet at) een socket naar een
verbindingsaanvraag.

Maar doorgaans bekt "verbindingsaanvraag" niet lekker, dus zegt iederen
dat er naar een "verbinding" wordt geluisterd. En daar kan ik in meegaan.

Groet.                                                           Vincent.