Re: Utilities

Op Fri, 14 Mar 2003 15:40:08 +0100 schreef Mark Schouten
<debian@jeeves.mine.nu>:

> Gereedschappen zijn dingen die je vast kunt pakken. Schroevendraaiers,
> hamers en dat soort dingen. En die heb ik nog nooit in softwarevorm
> gezien. ;) Op het moment dat je het woord 'tool' tegen komt, zou je er
> eventueel over na kunnen denken om dat naar gereedschappen te
> vertalen. Maar als je het mij vraagt klopt het dan nog steeds niet.

Laat ik het dan aannemelijker maken. Volgens de VanDale:
Gereedschap => de gezamenlijke voorwerpen die voor het verrichten van
een werkzaamheid nodig zijn
(zie ook: instrument, hulpmiddel)

> Overigens is het m.i. niet de bedoeling dat we 'beeldend' vertalen.
> Maar correct.

Nu heb je zelf reeds aangegeven dat je hulpprogramma (zijnde een
hulpmiddel) ook een correcte vertaling vindt. Gereedschap is volgens je
eigen oordeel dus een correcte vertaling. Hij is immers hetzelfde als
hulpmiddel.

Daar komt bij dat utility geen correcte vertaling is:
----------
vincent@vincent:~$ gnuvd utility
word not found
----------
Het is de bedoeling dat we begrijpend vertalen. Een woord als utility
vertalen met utility is geen vertalen. Het is overnemen. Beeldend
vertalen is slechts een middel om begrijpend te vertalen. Is het
originele engelse woord immers niet ook al een begrijpelijke weergave
van iets veel abstracters?

Daar komt bij dat de vertaling gereedschap al veel gebruikt wordt. Dat
is misschien geen reden op zichzelf, maar samen met het feit dat het
geen slechte vertaling is en het belangrijk is om consistent te
vertalen, lijkt het mij overtuiging genoeg om het niet direct aan de
kant te schuiven.

Groetjes,
Vincent
--