Re: [DICO] wortel-/hoofd- (Was Re: [RFR] debian-installer://tools/partconf/debian/po/nl.po (common udeb))

On Thu, Dec 18, 2003 at 10:41:40AM +0100, cobaco wrote:

> het is de wortel van de directory-tree (die een tree is omdat de
> mappenstructuur aan wiskundige definitie van boom voldoet).

Wat ik wilde aantonen is dat het niet voor iedereen duidelijk is over
welke structuur je het hebt. Niet iedereen die een computer installeert
kent is wiskundige...

Het is mooi dat er een wiskundige definitie van een boom is, en dat die
wiskundige definitie toevallig mooi overeenkomt met de boomstructuur van
een filesystem, maar als je dat niet *weet*, dan *heb* je daar niks aan.

Hoeveel mensen die computers installeren weten an die wiskundige
definitie? Ik kende ze niet, en ik durf toch zeggen dat ik al meer dan
één computer geïnstalleerd heb...

Dat probleem heb je niet bij "hoofd": iedereen weet wat "het hoofd" van
iets is.

[...]
> en die regels worden uitgevoerd door 'root' ('k veronderstel dat je ook
> vindt dat het de hamer is die een schilderij ophangt en niet de persoon die
> de hamer vasthoud?)

Nee, juist daarom. Het is de gebruiker die achter een klavier zit die
een user aanmaakt, en niet de technische implementatie van een
systeembeheerder; Juist daarom dat ze niet aan de root-account
ontspringen.

Soit. Dit is ook slechts een detail, maakt niet zo veel uit.

> ?!huh?!
>
> 1. hoofd bevat inherent een subjectief oordeel (nl. dat het de belangrijkste
> map is)

Het is subjectief als je kijkt vanuit een gebruikersstandpunt. Het is
niet subjectief als je kijkt vanuit een technisch standpunt.

> niet mee eens, preciece wiskundige definitie

Maar daar heb je alleen iets aan als je die wiskundige definitie in de
eerste plaats kent. Hoeveel mensen zijn bekend met de theorie over
wiskundige bomen?

Ik alvast niet (zou niet weten waar het over gaat). Is je term dan nog
duidelijk? Nee, want hij lijkt te verwijzen naar oranje groente.

> niet mee eens

> a) hoofd is _fout_ (want _niet_ de belangrijkste map)

Vanuit een technisch standpunt wel.

> b) onduidelijk (in welk opzicht is het de belangrijkste)

In technisch opzicht. Zonder de root-partitie héb je geen
besturingssysteem -- Kan het nog belangrijker?

> c) als deel van een samenstelling ongebruikelijk in elke andere betekenis
> dan "belangrijkste

... hetgeen geen probleem is, gezien de context.

[...]
> jawel, geeft inherent aan dat het "de belangrijkste" map is, en zoals eerder
> denk ik overduidelijk was is daar discussie over.

Vanuit een technisch (i.e., computer-) standpunt is dat de enige
mogelijkheid.

> is het _niet_ de belangrijkste map.

Nogmaals: ik daag je uit om een Linux-gebaseerd besturingssysteem op te
zetten zonder root-directory. Veel succes.

[...]
> het woord 'root' slaat op de structuur, _niet_ op belangrijkheid (waar dus
> duidelijk discussie over is)

Je moet niet per sé alles letterlijk willen vertalen; dat werkt niet.

>         ^^^
>
> ben het ook wel eens dat het een belangrijke partitie is, maar hoofd geeft
> aan dat het _de_ belangrijkste partitie is, en daar ben ik het dus niet mee
> eens.

Leg me dan eens uit hoe je een werkend systeem kan krijgen zonder
root-partitie of -directory?

> precies, om die reden is hoofdpartitie dus fout.

Gelukkig is dat niet alles wat ik gezegd had:

... juist.

> technisch is _een_ maninier om het te bekijken (en er zijn tal van andere),

Klopt. Maar vanuit het standpunt van een installer lijkt het me de meest
valabele manier om dat te doen. Toch?

[...]
> 						^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>    ^^^^^^^
>
>   hoe weet je dat de gebruiker het technisch standpunt inneemt ?

Omdat hij met een technische handeling (het installeren van een
computer) bezig is.

> sub·jec·tief (bn.)
> 1 betr. hebbend op, uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak
> 									^^^^^^^

Kan je alsjeblieft een monospace-lettertype gebruiken? Dit is absoluut
niet duidelijk.

> hoofd heeft _wel_ storende betekennissen:
>  in de standaardbetekenis (als deel van een samenstelling) is het
> _de_belangrijkste_map_ (enkel juist vanuit bepaald oogpunt), aangezien deze
> interpretatie niet duidelijk fout is, is het de meest waarschijnlijk
> gebruikte

Zoals je aangeeft heeft het echter geen andere betekenis; en de enige
andere betekenis is er één die ik aangegeven heb ("het begin" van iets),
wat voldoende dicht bij de eerste betekenis zit om geen verwarring te
zaaien.

Niet zo voor wortel.

> - -> niet alleen is heeft hoofd storende betekenissen, die betekenissen zijn
> niet _noodzakelijk_ fout en kunnen dus niet zomaar aan de kant gezet worden

> hoofdmap ben ik persoonlijk nog _nooit_ tegengekomen (buiten deze lijst),

Gebruik je eigenlijk wel localized besturingssystemen?

> de alternatieve interpretatie van wortel daarentegen, dus als groente, is
> overduidelijk fout (een computer heeft niks met de groente wortels te
> maken)

Of die alternatieve interpretatie fout is of niet doet niet veel ter
zake in vrije associatie.  Dat had ik al duidelijk gemaakt.

> de vertaling hoofd is _fout_,

Uh, dat proberen we net te beslissen.

> dus of het beter klinkt is irrelevant

Neen, absoluut niet.

> verschillende root-directories is een tegenspraak dan is het per definitie
> niet de 'root'.

Het gaat om een vertaling van het woord "root-directory". Windows kent
ook dat woord; onder Windows wordt het vertaald als "hoofdmap". Of je
dat leuk vindt of niet is niet mijn probleem; feit is dat het zo is.

Windows heeft niet één filesystem, maar meerdere (één per partitie). Dus
is het logisch dat Windows ook niet één root-directory heeft, maar
meerdere (of wil jij zeggen dat er in "één" bos maar "één" boom mag
staan?)

> in windows spreekt men over een map op schijf ?, niet over een map in de
> root-directory  op schijf ?.
>
> het hele idee van root-directory wordt op windows niet gebruikt.

Sorry, maar da's wel waar.

> 	MFT-hoofdmap
>
> 	Normaal worden er geen bestanden naar de hoofdmap geschreven
>
> 	-> Is me hier niet 100% duidelijk of hier met "hoofdmap" naar de
>         root-directory wordt verwezen

Komaan zeg! Wat zou het anders zijn?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en;320397

... juist. "Root folder". En zeg me nu niet dat het geen directory is;
"folder" is Windowsees voor "Directory".

> 	de hoofdmap van een Active Directory-forest
> 			    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> 	-> gaat helemaal niet over bestandsstructuur

Nee, maar wel over een boomstructuur met mappen, waar het bij een
filesystem ook over gaat.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en;321046

=> root

>   de hoofdmap van de website
>                       ^^^^^^^^^^
>   ->gaat weerom _niet_ over de bestandsstructuur

Wat is een website, denk je? Juist: een representatie van een
bestandsstructuur.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en;320872

"root folder".

(hint: die drie URL-paren verschillen slechts in twee letters:
"nl"=>"en". Dat had je zelf toch ook kunnen bedenken?)

> kortom MS gebruikt het woord hoofdmap in de betekenis "de belangrijkste"
> waarbij door extra toevoegingen erond wordt aangegeven in welk opzicht het
> de belangrijkste is (MFT-hoofdmap -> betreffende de MFT, hoofdmap van een
> Active Directory-forest -> betreffende AD, hoofdmap van de website ->
> betreffende een website)
>
> dus 'k vind niet direct ondersteuning voor je hoofmap als "het voorste deel"
> in bovenstaande links, in tegen deel

Leg het me nog eens uit, want ik volg niet echt.

[...]
> gaat niet over het woord wortel maar over het woord wortelmap (in de context
> computers), vraag aan tien willekeurige personen waarnaar op een computer
> verwezen wordt met het woord wortelmap en het zou me enorm verwonderen als
> er ook maar 1 afkomt met de uitleg "de map waarin wortels worden
> opgeslagen".

Helemaal akkoord. Maar het zou me evenveel verbazen als meer dan de
helft *niet* afkomt met "huh?"

> de eerste paar keer misschien, maar aangezien het semantisch belangrijke
> informatie geeft, vindt ik dit zeker geen probleem

Je semantische informatie is moeilijk te vinden, en vergezocht.

[...]
> na enige tijd nadenken de eerste keer (en iets nieuws vereist altijd enige
> aanpassing)

Uiteraard. Mijn stelling is echter dat
* vermits "hoofd-" op andere plaatsen nog gebruikt wordt, er minder
  mensen gaan zijn die dat woord voor de eerse keer tegenkomen
* vermits "hoofd-" geen alternatieve betekenissen kent die even
  onduidelijk zijn als de oranje groente, de aanpassing minder
  problematisch gaat zijn.

[...]
> kan me herinneren dat we het in middelbaar tijdens de wiskunde les over
> "bomen" als wiskundig begrip gehad hebben, dus zo moeilijk is het niet,

Wel, ik niet. Het heeft, toen ik het woord de eerste keer tegenkwam in
een vertaling op deze lijst, geduurd tot ik een opmerking van iemand
anders zag voor ik begreep wat ermee bedoeld werd. Ik héb de test
gedaan; weinig mensen wisten waar het over ging (één iemand kwam met
vierkantswortels af toen ik de hint "wiskunde" gaf)

[...]
--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org