Re: [DICO] wortel-/hoofd- (Was Re: [RFR] debian-installer://tools/partconf/debian/po/nl.po (common udeb))

On 2003-12-17 13:35, Wouter Verhelst wrote:
> Dat zeg ik ook niet; maar ik denk dat als je een statistisch onderzoek
> zou uitvoeren naar de relatie stamhoofd vs. die persoon die aan de
> "wortel" van een "stamboom" staat, dat je dan wel eens op een resultaat
> zou kunnen uitkomen dat nauwelijks nog toeval te noemen is.

> Mogelijk.

> Nee. Analoog met je bovenstaande paragraaf zegt "wortel" aan dat iets
> het beginpunt van iets anders is, maar zegt het niks over wat dat iets
> anders dan wel zou zijn.

wortel geeft aan dat het over de structuur gaat, meer bepaald dat het het
beginpunt van de structuur is. Precies wat gewenst is.

> zonder samenstelling:
>
> 3 het voorste deel van iets => voorkant

err, dit is betekenis drie van "hoofd", de ingang in de vandale voor
"hoofd-" (dus als begin van een samenstelling) geeft enkel 1.

kijk bij alle samenstellingen met hoofd, keer op keer zie je "voornaamste
<something>" staan.

> Op bestandssystemen zou je dat kunnen zien als "de eerste directory die
> je tegenkomt".

gebruikers beginnen gewoonlijk in hun thuismap ->de root-directory is
gewoonlijk _niet_ de eerste map die ze tegenkomen

> kan eventueel van toepassing zijn. Maar "ontspringen" alle gebruikers
> uit de root-gebruiker?

nee maar "The root-user" wordt dan ook vertaalt door "de beheerder"
(terzijde: het is wel zo dat alle accounts aan de 'root'-account
ontspringen, want worden door 'root' aangemaakt)

> Wat "de belangrijkste map" is, is volgens je eigen definitie subjectief.
> Op subjectiviteit kan je als vertaler _absoluut_ niet verder gaan.

precies om die reden is hoofd dus fout

- -> dit is nou net wat ik de hele tijd al probeer te zeggen, "wortel-" geeft
enkel een uitspraak over de relatie met de structuur, en bevat inherent
geen subjectief oordeel

> Een objectief argument zou eventueel kunnen zijn "De map die
> noodzakelijk is om alle andere mappen mogelijk te maken". En laat dat op
> een Unix-systeem nu net de root-map zijn -- en dan bedoel ik "/", niet
> "/root" ;-)

de map "/" is topologisch gezien de "wortel" (en dat _is_ de topologishe
term) van de mappenstructuur (die toevallig een boom is). De vertaling
"wortelmap" geeft inherent aan dat alle andere mappen submappen van "/"
zijn.

wat is er subjectief aan bovenstaande paragraaf? Niks toch?

> Da's mogelijk zo vanuit een gebruikersstandpunt en ook wel vanuit een
> storage-standpunt, maar vanuit het standpunt van het besturingssysteem
> staat alle belangrijke software (/bin/bash, /bin/mount, /sbin/fsck,
> /sbin/init, /lib/libc.so.6, /lib/ld-linux.so.2,...) op het
> root-filesystem. Die niét "de belangrijkste partitie" noemen, dàt is pas
> onzin.

de kern-commando's staan op root-partitie, het merendeel der
gebruiker-programma's en alle data staan gewoonlijk op andere partities.
persoonlijk vindt ik data belangrijker dan programma's en zal ik dus eerder
de data-partitie als belangrijkste zien (nog afgezien van het feit dat de
grafische programma's normaal onder /usr staan).

- -> of het al dan niet de "belangrijkste partitie is natuurlijk subjectief,
dit maakt "hoofd-" een slechte vertaling want gebaseerd op subjectief
oordeel.

de root-partitie is de partitie waar alle andere op aangekoppeld worden (en
dus aan ontspringen)

- -> objectief, gaat over de structuur die er is.
=> wortel is een goede vertaling

> Zowel onder MacOS als onder Windows wordt de root-directory van een
> partitie de "hoofmap" genoemd. Wat wil je nog meer?

hm, Windows heeft _geen_ root-directory, windows heeft verschillende naast,
elkaar staande partities (C, D, ...) , met elk een eigen mappenstructuur.
Ben overigens onder Windows nog nooit de benaming hoofdmap tegengekomen,
waar vindt je die? (MacOS ken ik niet)

> Ik zie niet in waarom er een wezenlijk verschil zou zijn tussen een
> woord dat op zichzelf staat en een woorddeel uit een samenstelling die
> als geheel onbekend is. In het geval dat de samenstelling bekend is, zal
> iemand die het woord tegenkomt de betekenis direct weten. In het geval
> dat de samenstelling niet bekend is, zal iemand die het woord niet kent
> de betekenis proberen af te leiden uit de onderdelen van de
> samenstelling.

hm,

een woord op zich wordt in eerste instantie geassocieerd met de meest
voorkomende betekenis, in een samenstelling zegt het andere deel van de
samenstelling iets over de interpretatie van, in dit geval, wortel.

- -> Ik zie geen enkele reden waarom de associatie met wortel (de groente) in
het geval van een context buiten etensbereiding als meest waarschijnlijke
gezien zou worden.

> In voorkomend geval klinken de woorden "wortelmap" en
> "wortelpartitie" als dingen waar je wortels op kunt opslaan.

wanneer een woord gebruikt wordt voor iets op een computer (dus iets
digitaal) _weet_ je al dat het niet over iets fysiek gaat. Dus weet je ook
dat bovenstaande interpretatie niet kan kloppen.

- --
Cheers, cobaco

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)