RE: [DICO] wortel-/hoofd- (Was Re: [RFR] debian-installer://tools/partconf/debian/po/nl.po (common udeb))

Hallo,

Hmmm... ik volg deze mailinglist al een tijdje met grote interesse, maar nu
lijkt het me toch eens de moeite om te mengen in deze discussie.

> In de documentatie. Ik heb hier zo direct geen Windows-installatie bij
> de hand, en al helemaal geen Nederlandstalige; maar daar ben ik 100%
> zeker van.
>
> Ook op hun website:
>
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;320397
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;321046
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;320872
>
> 3x informatie over een boomstructuur met mappen (file systems in het
> eerste geval; Active Direcory in het tweede geval; Webservers in het
> [...]

Ik ben al een aantal jaren actief als beta-tester voor de Nederlandse versie
van Windows. Ik kan bevestigen dat daar 'root folder' als 'hoofdmap'
vertaald wordt en dat het woord 'root' nooit als 'wortel' vertaald wordt, om
verschillende redenen.

Daarnaast zijn ze bij Microsoft er ook van afgestapt om nieuwe of
veelgebruikte technische termen naar het Nederlands te vertalen.
'Administrator' bijvoorbeeld, is niet meer 'Beheerder' maar blijft
'Administrator'. Dit was voornamelijk omwille van compatibiliteit. Hun
vuistregel is min of meer: is een vertaling evident of ingeburgerd, dan
gebruiken we hem, is het een technische term die moeilijk te vertalen valt,
laat het dan in het Engels.
Termen vertalen uit het Engels zorgt immers dikwijls voor draken van
Nederlandse worden en maakt het voor de eindgebruiker soms heel moeilijk om
te weten waarover het gaat of om iets op te zoeken op het Internet.
In die context lijkt het mij onzinnig om te gaan spreken over
'hoofdgebruiker' als je specifiek doelt op de 'root' gebruiker. In het
algemeen lijkt 'beheerder' me beter geschikt - zo doel je op alle gebruikers
met root access.

Vriendelijke groeten

Frederik Carlier