Re: [DICO] wortel-/hoofd- (Was Re: [RFR] debian-installer://tools/partconf/debian/po/nl.po (common udeb))

On Wed, Dec 17, 2003 at 12:29:11PM +0100, cobaco wrote:

> niet mee eens, stamhoofd is de leider van een groep samenlevende/
> samenwerkende mensen, heeft met stamboom niks te maken.

Dat zeg ik ook niet; maar ik denk dat als je een statistisch onderzoek
zou uitvoeren naar de relatie stamhoofd vs. die persoon die aan de
"wortel" van een "stamboom" staat, dat je dan wel eens op een resultaat
zou kunnen uitkomen dat nauwelijks nog toeval te noemen is.

> hoofd- geeft aan dat iets het belangrijkst is (in een bepaald opzicht), maar
> zegt niks over wat dat opzicht is.

Mogelijk.

> wortel geeft aan dat iets het beginpunt van een boom is (term afkomstig uit
> de wiskunde-tak topologie), maar zegt niks over de belangrijkheid van de
> map.

Nee. Analoog met je bovenstaande paragraaf zegt "wortel" aan dat iets
het beginpunt van iets anders is, maar zegt het niks over wat dat iets
anders dan wel zou zijn.

> De vandale:
>   hoofd-
> 	1 belangrijkste

zonder samenstelling:

3 het voorste deel van iets => voorkant

Op bestandssystemen zou je dat kunnen zien als "de eerste directory die
je tegenkomt".

>   wor·tel (de ~ (m.), ~en/~s)
> 	1 onderste gedeelte van gewassen, waarmee zij water en voedsel uit de
>  	voedingsbodem zuigen en waarmee zij zijn bevestigd in die voedingsbodem =>
> 	radix

nvt

> 	2 peen

nvt

> 	3 inplanting van een tand, haar enz.

nvt

> 	4 dat waaruit iets ontspringt => oorsprong

kan eventueel van toepassing zijn. Maar "ontspringen" alle gebruikers
uit de root-gebruiker?

> 	5 [taalk.] woordkern die overblijft door buigingsuitgangen en voor- en
> 	achtervoegsels weg te denken

nvt

> 	6 [wisk.] getal gezien in zijn verhouding tot het getal van zijn tweede
> 	macht, derde macht, enz. [] => wortelgetal [scherts.

nvt

> in geval van root-directory vindt ik dit helemaal niet de belangrijkste map
> (dit is of de (thuis)map met al m'n data, of /usr met alle (meeste)
> programma's), hoofdmap vindt ik hier dus doodgewoon _fout_.

Wat "de belangrijkste map" is, is volgens je eigen definitie subjectief.
Op subjectiviteit kan je als vertaler _absoluut_ niet verder gaan.

Een objectief argument zou eventueel kunnen zijn "De map die
noodzakelijk is om alle andere mappen mogelijk te maken". En laat dat op
een Unix-systeem nu net de root-map zijn -- en dan bedoel ik "/", niet
"/root" ;-)

> ingeval van root-partitie (bij mij slechts 100 MB op een schijf van 30 GB),
> is het denk ik helemaal onzin om het de belangrijkste partitie te noemen.

Da's mogelijk zo vanuit een gebruikersstandpunt en ook wel vanuit een
storage-standpunt, maar vanuit het standpunt van het besturingssysteem
staat alle belangrijke software (/bin/bash, /bin/mount, /sbin/fsck,
/sbin/init, /lib/libc.so.6, /lib/ld-linux.so.2,...) op het
root-filesystem. Die niét "de belangrijkste partitie" noemen, dàt is pas
onzin.

> afgezien daarvan ben ik het helemaal niet eens met de uitspraak "dat de
> vertaling 'hoofd' meer ingeburgerd is in een informatica-context".

Zowel onder MacOS als onder Windows wordt de root-directory van een
partitie de "hoofmap" genoemd. Wat wil je nog meer?

> bij het woord 'wortel' op zichzelf akkoord,
>
> bij het woord 'wortel' /als begin van een samenstelling/ (etensgerechten
> terzijde gelaten) is dit bij mijn weten _altijd_ de foute associatie, en
> zou het me sterk verwonderen als dat de doorsnee interpretatie is.

Ik zie niet in waarom er een wezenlijk verschil zou zijn tussen een
woord dat op zichzelf staat en een woorddeel uit een samenstelling die
als geheel onbekend is. In het geval dat de samenstelling bekend is, zal
iemand die het woord tegenkomt de betekenis direct weten. In het geval
dat de samenstelling niet bekend is, zal iemand die het woord niet kent
de betekenis proberen af te leiden uit de onderdelen van de
samenstelling. In voorkomend geval klinken de woorden "wortelmap" en
"wortelpartitie" als dingen waar je wortels op kunt opslaan.

Wortels zijn voor konijnen.

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org