[DICO] wortel-/hoofd- (Was Re: [RFR] debian-installer://tools/partconf/debian/po/nl.po (common udeb))

On 2003-12-17 11:54, Wouter Verhelst wrote:

> * "Hoofd" bevat die semantische informatie ook ("Het stamhoofd" is
>   gewoonlijk iemand die aan de "wortel" van "de stamboom" staat)

niet mee eens, stamhoofd is de leider van een groep samenlevende/
samenwerkende mensen, heeft met stamboom niks te maken.

hoofd- geeft aan dat iets het belangrijkst is (in een bepaald opzicht), maar
zegt niks over wat dat opzicht is.

wortel geeft aan dat iets het beginpunt van een boom is (term afkomstig uit
de wiskunde-tak topologie), maar zegt niks over de belangrijkheid van de
map.

De vandale:
  hoofd-
	1 belangrijkste

  wor·tel (de ~ (m.), ~en/~s)
	1 onderste gedeelte van gewassen, waarmee zij water en voedsel uit de
 	voedingsbodem zuigen en waarmee zij zijn bevestigd in die voedingsbodem =>
	radix
	2 peen
	3 inplanting van een tand, haar enz.
	4 dat waaruit iets ontspringt => oorsprong
	5 [taalk.] woordkern die overblijft door buigingsuitgangen en voor- en
	achtervoegsels weg te denken
	6 [wisk.] getal gezien in zijn verhouding tot het getal van zijn tweede
	macht, derde macht, enz. [] => wortelgetal [scherts.

> * "Hoofd" is meer ingeburgerd als vertaling voor "root" in een
>   informatica-context ("Hoofd-map", bijvoorbeeld)

in geval van root-directory vindt ik dit helemaal niet de belangrijkste map
(dit is of de (thuis)map met al m'n data, of /usr met alle (meeste)
programma's), hoofdmap vindt ik hier dus doodgewoon _fout_.

ingeval van root-partitie (bij mij slechts 100 MB op een schijf van 30 GB),
is het denk ik helemaal onzin om het de belangrijkste partitie te noemen.

afgezien daarvan ben ik het helemaal niet eens met de uitspraak "dat de
vertaling 'hoofd' meer ingeburgerd is in een informatica-context".

> * "Hoofd" klinkt niet zo knullig als "wortel". In het Engels denkt men
>   gemiddeld bij "root" meteen aan wat er onderaan een boom zit, dus is
>   dat daar een goede term. De gemiddelde Nederlandstalige zal bij een
>   wortel denk ik eerder aan zo'n oranje ding denken dan aan een
>   boomwortel. En als "wortel" knullig staat als vertaling voor "root",
>   dan is "boomwortel" al helemaal knullig.

bij het woord 'wortel' op zichzelf akkoord,

bij het woord 'wortel' /als begin van een samenstelling/ (etensgerechten
terzijde gelaten) is dit bij mijn weten _altijd_ de foute associatie, en
zou het me sterk verwonderen als dat de doorsnee interpretatie is.
- --
Cheers, cobaco

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)