Re: Gelieve ... (was: Re: RFR: po-debconf://lilo)

Op za 27-09-2003, om 12:07 schreef E.L. Willighagen (Egon):

> Ummm... ik kunt het niet, maar als ik zou kunnen: veto!
> Ik kan 'u kan' niet door mijn strot krijgent... ik heb al problemen met 'hebt
> u' (ooit 'heeft u' geweest)... Maar zoals gezegt, kan ik dat niet, en zal
> ik dit ook niet meer doen, nadat ik dit gelezen heb:
>
> http://www.onzetaal.nl/advies/uhebt.html

Dat gaat over hebben, niet over kunnen; daar had ik het niet over.

Na zelf wat rond te zoeken (onder het motto "waarom zou ik anderen met
referenties laten opdraven als ik dat zelf ook zou kunnen") heb ik
echter ook dit gevonden:

http://www.onzetaal.nl/advies/jekunt.html

wat in eerste instantie min of meer schijnt te bevestigen wat jullie
zeggen (hoewel er ook expliciet staat dat "u kan" correct is). Maar
omdat ik dat toch een beetje vreemd vind, heb ik verder gezocht, en dit
gevonden:

http://oase.uci.kun.nl/~ans/

wat een theoretisch overzicht geeft van de grammatica in de Nederlandse
taal. Gaan we daarin zoeken naar de vervoeging van het werkwoord
'kunnen', dan krijgen we:

http://oase.uci.kun.nl/~ans/e-ans/02/03/06/02/body.html

'u kan' schijnt daar ook bij te staan, met een voetnoot die
IE-javascript schijnt te vereisen. Effe de source bekijken toont dat de
volgende tekst verborgen zit:

"Geldt in Nederland als informeel, in België daarentegen niet. De
combinatie komt vooral in gesproken taal voor. Vergelijk de vorige
opmerking."

die "vorige opmerking" verwijst naar "je kunt" vs "je kan":

"De gebruikswaarde van je kan is in de verschillende delen van het
taalgebied niet dezelfde. In Nederland geldt je kan doorgaans als
informeel. Heeft je de algemeen verwijzende betekenis 'men', dan komt de
combinatie je kan ook in de standaardtaal voor. In België wordt je kan
niet als informeel taalgebruik beschouwd. De combinatie komt vooral in
gesproken taal voor."

Ofte: het schijnt hier te gaan om een verschil tussen nl_NL en nl_BE.
Niet dat ik voorstel om alles twee keer te gaan vertalen, maar het
verklaart wel waarom mijn taalgevoel daar anders tegenoverstaat dan het
jouwe.

> (OnzeTaal.nl is *de* autoriteit, en heeft nog veel meer adviezen... trouwens,
> het gebruikt van ** is geen onderdeel van de Nederlandse taal ;).

heh.

> Trouwens, beide toestaan zie ik liever niet... is moeilijk vol te houden, maar
> lijkt me beetje vreemd als mijn computer mij telkens anders aanspreekt...
> danwel beleefder (u kunt), dan wel informeler... (u kan)..

Daar kan ik me wel enigzinds in vinden. Goed, 'u kunt' dan maar...

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org