Re: directory = mappe!

On 16 Feb 2003 20:42:21 +0100
Claus Hindsgaul <claus_h@image.dk> wrote:

> Jeg skal ikke stå i vejen. Lad os bare bruge "mapper". Ret det gerne ved
> korrekturlæsning af mine tekster.

Ok, jeg retter det, når jeg ser det.

Hvad med websiderne?  Jeg har brugt "katalog" cirka en million steder, er
jeg bange for.  Det retter jeg nok ikke på én gang, men efterhånden som
jeg alligevel har fat i siderne.

Ved forskellige andre begreber har vi nok heller ikke valgt den samme
oversættelse.  Det har længe været min hensigt, at lave en ordliste over
faste oversættelser; jeg tror at det er på tide at finde mine notater frem
og få oprettet en webside til formålet, samt straks derefter at
dokumentere, at vi bruger "mappe" og ikke "katalog".

Ordlisten kommer til at ligge et sted under
http://www.dk.debian.org/intl/Danish/ - jeg vil ikke linke til den fra
index-siden, før ordlisten har fået et vist indhold.  Den præcise URL
oplyser jeg, når siden er blevet oprettet.

Falder I over andre "afvigelser" mellem websiderne og jeres oversættelser,
så skriv om dem her.  Forhåbentlig har I dansk som første sprogvalg i
jeres browsere?  Der er kun de besøgende på websiderne, til at kigge på
dem...

Ind i mellem støder jeg også på udtryk, som jeg har svært ved at
oversætte, men helst ikke vil lade forblive uoversatte.  For eftertiden
vil jeg skrive om dem her.  Et eksempel på dette er "cross-site
scripting", som jeg er begyndt at oversætte til "udførelse af scripts på
tværs af websteder".

I øvrigt bruger jeg ikke "skript", som jeg har set Claus bruge, da jeg
hverken bryder mig om det eller nogen af alternativerne.

--
Regards, Kaare - <http://www.nightcall.dk/>