Re: Traducció de about.wml

Ivan Vilata i Balaguer dijo:

> 	Heiiii, bon ditardanit!
>
> 	Ací hi ha la traducció de l'about.wml de la bueb de Debian.  Per
>     favor, que algú s'ho llija (són 5 minuts) per veure si he clavat la
>     pota en algun lloc o es pot millorar.  Gràcies!

Deú n'hi do, Ivan! Molt bona feina! Feia molt de temps que no em trobava una
traducció informàtica al català/valencià tan acurada i tan ben feta.

Només hi ha alguna coseta, més aviat recomanacions ('eines' per
'ferramentes'), tan insignificants que perfectament val com està...

salutacions

miquel

> [...]

> En el centre d'un sistema operatiu es troba el nucli.
> El nucli és el programa més important de l'ordinador, en realitza la gestió
> més bàsica i vos permet llançar altres programes.

> lliure; va ser començat pel
> i compta amb el recolzament de milers de programadors d'arreu del món.

> principalment
> <A href="http://www.gnu.org/software/hurd/hurd.html";>el Hurd</A>.
> El Hurd és una co&#x140;lecció de servidors que funcionen sobre un
> micronucli (com Mach) i implementen funcionalitats diverses.
> El Hurd és programari lliure produït pel

<P>Una gran part de les ferramentes bàsiques que completen el sistema

< ferramentes
> eines

> operatiu provenen del <A href="http://www.gnu.org/";>Projecte GNU</A>;

aquest és el motiu dels noms GNU/Linux i GNU/Hurd. Aquestes ferramentes

< ferramentes
> eines

> també són lliures.
>

> <P>Per descomptat, allò que la gent vol és programari d'aplicació:
> programes que l'ajuden a fer allò que vol, des d'editar documents
> fins a portar un negoci, gaudir de jocs o escriure més programari.
> Debian proporciona més de 3950 <A HREF="$(DISTRIB)/packages">paquets</A>
> (programari precompi&#x140;lat que es lliura en un format agradable
> per facilitar-ne la insta&#x140;lació en la vostra màquina) &mdash;
> i tot <A HREF="free">lliure</A>.
>
> <P>És més o menys com una torre. En la base es troba el nucli.

A sobre es troben totes les ferramentes bàsiques.

< ferramentes
> eines

> Després hi ha tot el programari que useu en l'ordinador.
> I al cim de la torre és Debian &mdash; organitzant i ajustant tot
> amb cura per que funcione bé conjuntament.
>
> <H2>I és tota <A href="free" name="free">lliure?</A></H2>
>
> <P>Potser vos pregunteu: per què hauria la gent d'utilitzar hores del seu
> propi temps escrivint programari, empaquetant-lo amb cura, i aleshores

<EM>regalar-lo</EM> tot plegat?

< regalar-lo
> regalar-ho ("tot plegat")

> Les respostes són tan variades com la gent que hi contribueix.

A alguns els agrada ajudar els demés.

< els demés (cast.)
> la resta

Molts escriuen programes per aprendre més sobre els ordinadors.

< Molts
> D'altres

< per aprendre
> per a aprendre

> Cada volta més gent intenta trobar formes d'evitar els preus unflats

< unflats
> [...]

> del programari comercial.
> Una multitud creixent contribueix en agraïment per tot el gran
> programari lliure que han rebut d'altres.
> En el món acadèmic molts creen programari lliure per facilitar que
> els resultats de la seua recerca siguen amplament usats.
> Les empreses ajuden al manteniment del programari llire, de forma que
> puguen tenir veu en el seu desenvolupament &mdash; no hi ha cap forma
> més ràpida d'obtenir una nova funcionalitat que implementar-la un/-a
> mateix/-a!
> Per descomptat, molts de nosaltres simplement ho trobem molt entretingut.

< Per descomptat

--
Miquel Vidal             |   Using Debian GNU/Linux sid
miquel@sindominio.net    |   yonderboy@barrapunto.com