Re: Xorg yansısı

Merhaba,

* Serdar Cihaner [Tue, 07 Jun 2005 09:20:55 +0300]

> ftp://ftp.ankara.edu.tr
>
> adresine bakarsaniz anlarsiniz. Ftp ye ubuntu marillat ve x.org un
> alinmasini talep eden benim. Sagolsun levent de  hemen  halletti.
> operanin turkiyede hic yansisi yoktu keza postgresql inde. . Hepsinin
> alinmasinin bir sebebi var
> ve bu sunucu debian foundation tarafindan karsilanmis bir sunucu
> degil.  Ankara Universitesinin ftp sunucusu. Debian Yansisi olmaktan
> baska  vazifeleride var.
>
> sonucta burada insanlarin linux ozelliklede debian kullanirken ihtiyac
>
> duyacaklari mini repo lari eklemekde geri kalinmayacak.
> [...]

Soruyu yonelten arkadasimizin ogrenmek istedigi konular Debian'in resmi
yansilarini ne sekilde olusturuluyor? Debian bir yansiyi resmi yansisi
olarak kabul ettiginde hangi sartlarin saglanmasini istiyor. Debian
tarafindan resmi yansi olarak lanse edilen sunucularda farkli
dagitimlarin yada farkli paketlerinde bulunmasinda sakinca var midir?
tarzi sorular. Yoksa konuyu ele aldiginiz bakis acisi ile bir sorgulama
yapmak istedigini zannetmiyorum. Tamamen halis bir niyet ile sorulmus,
Debian'in bu konulardaki mantigini, bakis acisini da merak eden bir
yaklasim.

Azer bey'in sorusunun yanitina gelince, sizinde bahsettiginiz gibi
ftp.tr.debian.org adresinden ulasilabilen sunucu Ankara Universitesi'ne
ait bir makine. Bu sunucu tamamen gonulluluk esasina gore isliyor.
Sagolsun Levent bey'in bu konudaki cabalari, gayretleri bizim TR
icerisinden Debian depolarina erisebilmemizi sagliyor. Tabi sirasi
gelmisken TR icerisinde Debian yansisi tutan diger universitelere ve
arkadaslara da tesekkur ederiz. Sagolsunlar emek, mesai harciyorlar.

Sunucunun esas adreside ftp.ankara.edu.tr, bu sunucuda Debian
depolarinin yer almasi diger dagitimlarin veya diger paketlerin sunucu
icerisinde farkli dizinlerde bulundurulmasina engel teskil etmiyor.
Debian icin onemli olan Debian tarafindan taahut edilen paket guvenligi
ve arsiv kararliliginin saglanmasi. Yani Debian paketlerin mumkun
oldugunca resmi yansilardan alinmasini ister. Farkli sunucularda
alacaginiz paketin icerigi, yapisi Debian'i baglamaz. Farkli sunucularda
yer alan paketlerde guvenlik ihlalleri de olabilir. Paketleri mumkun
oldugunca guvenilir sunucularda almakta fayda var.

Yine Ankara Uni.'deki bu sunucu Debian tarafindan tahsis edilen bir
makine olmadigi icin Debian'in benim sunucumda sunlari sunlari
bulunduracaksin seklinde bir yaptirimi olmaz. Ama dedigim gibi Debian
paketlerinin yer aldigi dizinlerin yapisi, tutarliligi, paketlerin
md5sum degerlerinin master-ftp adresindeki md5sum'lar ile uyusmasi
onemli.

Bildigim kadari ile ftp.tr.debian.org adresi push mirror olarak hizmet
veriyor. Debian'in master-ftp'lerindeki degisimlerinde kisa surede
tetiklenip guncelleniyor.

Sonuc olarak bu tur sunuculara TR icerisinde ihtiyac var. Ankara Uni.'de
yer alan bu sunucu buyuk bir gorevi ustleniyor. Emek veren herkese
tesekkur ederiz.

--
Saygilarimla,
Serdar Aytekin