Re: Tv-out

Merhabalar,
Yakın zamanda bu konuyla oldukça uzun süre uğraştım. Bilgi için başımdan
geçenleri anlatayım, belki birilerinin işine yarar: Kullandığım dizüstü
bilgisayarın bir üzerindeki LCD ekran bir de arkada VGA çıkışı olmak
üzere iki çıkışı var (bir de S-Video -tv- var). Uzun uğraşlardan sonra
geldiğim nokta şu: Yine sizde olduğu gibi win$ de iki ayrı ekran da iki
ayrı (yada aynı?) masaüstü kullanılabiliyor. Ancak Linux'te (debian) ne
XFree86' da ne de Xorg' da iki ekranda iki ayrı masaüstü kullanamıyorum.
(iki ayrı ekranda iki aynı masaüstü çalışıyor) Bu sorunun sebebi
konusunda son vardığım nokta da görüntü yongasının (kart değil yonga,
Radeon 370M) Linux' teki sürücüsü bu özelliği desteklemiyor... Gerçekten
vahim bir durum. Sonunda bir arkadaşımın tavsiyesiyle bir çözüm buldum,
ilgilenen olursa onu da anlatırım.

Sizin Nvidia sürücüleri işinizi görüyorsa (Nvidia kartınız varsa), o
zaman şanslısınız : ) Çünkü benimki gibi bir sürücü probleminiz
olmayacaktır. Bildiğim kadarıyla Nvidia sürücülerinin bu desteği var.
Ancak benim bilemediğim nokta S-Video çıkışının nasıl kullanılacağı,
benim denemelerim hep VGA çıkışı üstündendi. Yine de aşağıdakileri bir
deneyin belki faydası olur:

şurdan http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-9106.html
aldığım örneğin üstüne bildiklerimi yazarak:

/etc/X11/Xorg.conf  (xorg.conf da olabilir) dosyasında:

Section "Device"
Identifier "I855GM-0"
Driver "i810"
BusID "PCI:0:2:0"
Screen 0
EndSection

Buna benzer bir bölüm olmalı. Onu aynen alıp aşağıdaki gibi yeni bir
isim verip,
Option "MonitorLayout" "TV"
satırını ekleyip, "Screen" e de farklı bir numara yazmanız lazım.

Section "Device"
Identifier "I855GM-1.TV"
Driver "i810"
BusID "PCI:0:2:0"
Option "MonitorLayout" "TV"
Screen 1
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Default"
HorizSync 56-65
Option "DPMS"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Internal"
HorizSync 56-65
Modeline "1024x768" 60.80 1024 1056 1128 1272 768 768 770 796
DisplaySize 305 227
Option "DPMS"
EndSection

Yine buna benzer olan bir bölüm, kullandığınız ekran için olmalı, bunu
da kopyalayarak, TV niz için bir girdi eklememiz lazım. (Bu değerler
biraz deneme yanılma oluyor. Ama genelde normal değerlerle çalışmıyorsa,
çok fazla denemenin de bi manası olmuyor.)

Section "Monitor"
Identifier "L1710B"
HorizSync 56-69
Modeline "1280x1024@69" 140.00 1280 1312 1840 1872 1024 1044 1056 1076
Option "DPMS"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "TV"
Modeline "800x600" 50.00 800 800 800 800 600 600 600 600
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Primary Screen"
Device "I855GM-0"
Monitor "Internal"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768"
EndSubSection
EndSection

Yine var olan bir "Screen" bölümü olmalı. Buna bakarak TV niz için bir
girdi yazmamız lazım.

Section "Screen"
Identifier "TV Screen"
Device "I855GM-1.TV"
Monitor "TV"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "800x600"
EndSubSection
EndSection

En son olarakta "ServerLayout" bölümde şu girdiler olmalı. Dikkat edin
yukarıdaki verdiğiniz isimlerin burada bire bir yazılması lazım (tabiki
bu yukardaki değerlerin kendi arasında da geçerli)

Section "ServerLayout"
Screen "Primary Screen"
Screen "TV Screen" Above "Primary Screen"
Option "Clone" "off"
Option "Xinerama" "on"
EndSection

*
Option "Clone" "off"
bu satır belki iki ayrı yada aynı masaüstü gösterilmesi seçeneğini
ayarlayabilir. "on" ile de deneyebilirsiniz.

Bunları yaptıktan sonra, konsoldan
/etc/init.d/xdm restart
derseniz X olayı yeniden başlayıp, size oldum yada olmadım diyecektir.

Şimdi bir kaç uyarı: Eğer xorg.conf dosyanızla oynarsanız, ve yanlış
değerler, bilgiler girerseniz, donanımınıza bişi olabilir (hiç
sanmıyorum ama), benim başıma çok gelen bir şey olan xserver
açılmayabilir (bu durumda konsoldan -tty lerden- girip düzeltmeler
yapmanız gerekir). Bu yüzden bi kere işlerin başında kullandığınız
xorg.conf dosyasının kopyasını alın. Böylece vazgeçerseniz direk onu
koyup eski hale dönebilirsiniz.

Yukarda da dediğim gibi bu biraz deneme yanılma durumu. Ancak yanlış
olunca xserver açılmadığı için biraz dramatik sahneler yaşanabiliyor.
"ah olacak mı... yine olmadı..." şeklinde. Yılmayın... : )

Olay ne alemde diye bakmak isterseniz, ki bi hata varsa bunu yapmalısınız:
/var/log/Xorg.0.log

dosyasına bakabilirsiniz. Tam emin olmamakla birlikte, sanırım, ortadaki
sayı değişebiliyor arada sırada, bakarsınız.

bu arada bakmakta fayda olan man sayfaları

(bilmiyorum bu var mı sizin sistemde, xorg ile aynı olmalı)
man XF86Config-4

(bu alttaki ikisi ben de olmadığı için tam bilemiyorum)
man xorg.conf
man x.org

Bulduğunuz man sayfalarının altındaki "SEE ALSO" lardan devam
edebiliriniz. Tabii Nvidia sürücülerinin seçenekleri de önemli.

Sorularınız olursa yine cevaplamaya çalışırım.

>    Merhaba,
>
>    Monitörde gördüğüm görüntünün aynısını tv'den de almak istiyorum.
> Nvidia driverları yüklü sistemde. Driverın readmesini okudum ama
> yapamadım. Görüntüyü sadece tv'den albiliyorum ya da sadece mönitörden.
> İkisi birden aynı anda görüntü vermiyor. Oysa windows'da dualview
> seçeneği ile oluyordu. Bunu nasıl yapabilirim? Bir de aklıma şöyle
> birşey geliyor: 2 tane xserver açsam aynı anda, biri televizyonda diğeri
> de monitörde çalışsa. Olur mu böyle bir şey?
>
>    (Dağıtımım Ubuntu, Xserver olarak Xorg yüklü.)
>
>    Teşekkürler.

Can Burak Çilingir' in istediği buydu herelde... Aslında haklısınız,
cevabın aralarına parça parça birşeyler yazılmadıkça, cevap verilen
eposta bütün olarak sona koymak daha uygun.

Can Kavaklıoğlu