Debian Linux sistem acilis hizi

Merhaba.

Linux maceralarima Slackware ile baslamistim. Daha sonra paket
yonetiminin iyi birsey oldugunu gormus ve o zamanlar bunu
oldukca iyi yapan RedHat ile tanismistim. Yillarca RedHat
ve RedHat temelli dagitimlarla calistim. Son olarak da Debian
ile tanisip aradigim dagitimin Debian olduguna karar verdim.

Bu dagitim gecisleri esnasinda dagitimlarin acilis hizlarini
degerlendirme firsati da bulmus oldum. Slackware'da hersey
elle ayarlandigi icin oldukca hizli aciliyor. RedHat'te kudzu
denen aygit yapilandirma araci sistem donanimlarini tariyor,
gerekli dosyalara gerekli bilgileri (hangi donanimlarin hangi
cekirdek modulleri ile surulecegi ve modul parametrelerinin
neler oldugunu) ilgili yapilandirma dosyalarina yaziyor ve
sonraki calistirmalarda sadece daha onceki calismasindan
degisik bir donanim yapilandirmasi var mi diye pakiyor. Olasi
degisiklikte veritabani taramasi yapip en uygun cekirdek
modulunu o donanim icin bulmaya calisiyor.

Debian'da durum daha da farkli. Her sistem acilisinda bastan
eslestirme yapmaya calisiyor. Bu nedenle Debian'in sistem
acilis suresi cok daha uzun suruyor. Eger durum saklama
imkani olmayan bir ortamdan (salt okunur CD gibi) calisiyorsa
super. Ancak disk gibi okunur yazilir bir aygitiniz varsa
gereksiz sistem acilisi bekleme suresi oluyor. Surekli acik
kalacak sunucu sistemler icin yine sorun yok. Ancak bir
notebook'ta kullaniyorsaniz sistem acilisini bekleme sureci
can sIkIcI olabiliyor.

Yaptigim incelemede sistem acilisinda donanimlari ayarlayan
ve cok uzun sure calisan sistem acilis betikleri (/etc/init.d
altinda bulunuyor olup /etc/rcS.d altindaki baglarla belirli
bir sirada calistirilan betikler) asagidaki
gibi:

modutils => /etc/modules altinda adi gecen modulleri
yuklemekle gorevli ve 2.4 surumu cekirdekler icin anlamli.
Eger 2.6 surum cekirdek kullaniyorsaniz modutils paketini
benim yapmis oldugum gibi komple sistemden kaldirabilirsiniz.

module-init-tools => modutils ile ayni isi yapiyor ve
2.6 surumu cekirdekler icin anlamli. Sahsen 2.6 serisi bir
cekirdek kullandigim icin ve de /etc/modules dosyasina
yazmis oldugum modullerin yuklenmesini istedigim icin
sistem acilisinda bulunmasi sart olan bir acilis betigidir.

discover => Sozde donanim tanima ve yapilandirma yapiyor.
Ancak donanim tanima ve yapilandirma olarak iki ayri
arac olsaydi daha cok tercih ederdim. Donanim degisikliginde
tanima aracini calistirirdim, her sistem acilisinda da
yapilandirma aracini calistirirdim. Belki bu iki modda
calismasini saglayan ayri ayri secenekleri vardir. Ancak
discover konusunda fazla tecrubem olmadigi icin net
cevap veremiyorum. Bilenler beni aydinlatirsa cok memnun
olurum.

hotplug => Dogrusunu soylemek gerekirse discover'dan
farkli birsey yaptigini dusunmuyorum. Hatta calismasini
adim adim izledim. Ve dehsete dustum. hotplug betigi once
bir dongu ile pci, usb, scsi, isa gibi veri yollarini
tariyor, her biri icin mevcut donanim listesini aliyor,
her bir liste icin bir donguye daha giriyor, dongudeki
her bir donanim icim /usr/lib/cekirdeksurumu/modules.pcimap,
/usr/lib/cekirdeksurumu/modules.usbmap, ... dosyalarini
satir satir geziyor ve her kolonu icin eslesip eslesmedigine
bakiyor, eslesirse de ilgili cekirdek modulunu modprobe ile
bellege yukluyor. 10 adet PCI donanimi icin 5-6 kolonlu
1959 satirli pcimap dosyasini tam 10 kere bastan sona
satir satir degerlendirmeye aliyor arada hexadecimal
decimal donusumler yapiyor. Tum bu surec de yorumlayici
olan bash kabugu betikleri ile yapiliyor.

Ozet olarak discover da hotplug da ayni isleri yapiyor,
once mevcut donanimlari tespit ediyor, daha sonra
oldukca buyuk olan modules map dosyalarini tarayip
mevcut donanimlar icin en uygun cekirdek modullerini
tespit etmeye calisiyor, tespit ettiklerini modprobe ile
bellege yuklemeye calisiyor. Halbuki bu tarama ve donanim
bulma ile daha onceden bulunmus donanimi direk yapilandirma
seklinde iki ayri asama olsa, tarama sadece donanim
degisikliklerinde calistirilsa, yapilandirma her acilista
calistirilsa cok daha hizli boot eder diye dusunuyorum.

Tum bunlari tespit ettim. Ancak cozum yolunu henuz
bulamadim. Cok begendigim Debian dagitimini nasil daha
hizli boot eder hale getiririz? Tecrubesi olan birisi var
mi aramizda?

selamlar
--
sezai