Re: Swap ?

On 14 Apr 2015 18:42 +0200, from rolfewise@gmail.com (Rolf Edlund):
> Anledningen att jag frågar, är att jag funderat på att byta ut den
> slöa HDD som sitter i min laptop, till en SSD. Min HDD varvar bara
> 5.4k. Frågan vilket som egentligen är den största flaskhalsen i min
> dator. Hårddisken, CPU:n eller RAM minnet.. :).
>
> Sen är det vad jag läst inte bra, att hålla på att skriva mycket till en SSD.

Aha. Nu kan vi svara på det du vill veta, istället för det du tror dig
vilja veta. :-)

Att SSDer inte klarar av att användas är **en myt** med dagens
modeller.

**En korrekt dimensionerad SSD ger inte upp bara för att du har swap
på den.** Inte ens om du använder swap väldigt mycket.

Räkneexempel: Anta att du har en MLC SSD på 100 GB, och skriver i
snitt 2 GB/dag (vilket antagligen är högt räknat även med swap). Anta
att flashcellerna klarar 3.000 överskrivningscykler (vanlig siffra för
MLC). Låt oss anta att skrivningen sker i hyfsat stora block och att
skrivningsmultiplikatorn ("write amplification") därför blir låg, sätt
den till 2 (varje skrivning blir till flashminnet dubbelt så stor).
Anta att wear leveling-funktionen fungerar perfekt så att varje
flashcell används exakt lika mycket, och anta också att inga rena
tillverkningsfel finns. Inget av detta kommer att stämma exakt men
felen tar förmodligen i stort ut varandra.

Då kan du skriva 100 GB × 3.000 ÷ 2 = 150 TB innan flashminnet är
uttjänt. Vilket vid 2 GB/dag motsvarar drygt 200 års kontinuerlig
drift. (150.000 GB ÷ 2 GB/dag = 75.000 dagar ~ 205 år.) Om du ökar
storleken på SSDn men behåller skrivbelastningen identisk så ökar den
tiden, i synnerhet om du kan lämna en del av mediat helt oanvänt
(t.ex. genom att innan du börjar använda SSDn öka storleken på dess
host protected area, vilket i Linux kan göras med "hdparm -N").

_Jag gissar oavsett att något annat än flashminnet ger upp långt innan
200 år har gått._ Men jag _kan_ så klart ha fel, och enstaka
måndagsexemplar kommer alltid att finnas helt oavsett vilken teknik
det rör sig om. Där SSDer gett upp inom några månader vågar jag påstå
att det handlar om måndagsexemplar, och situationer som tillverkarens
garanti är _avsedd_ att täcka.

För att med ovanstående räkneexempel landa i en brukbar tid på ca fem
år på den där SSDn på 100 GB så behöver du skriva 150 TB ÷ 365×5 = _82
GB/dag_, eller någonstans i storleksordningen 1 MB/s _kontinuerlig_
skrivning. Jag har svårt att se framför mig något användningsområde
utom möjligen något i stil med videoövervakning med lagring i realtid
som ens kommer i närheten av en sådan skrivbelastning sett över tid.

På ovanstående sätt kan du räkna ut ungefär vilken användbar livslängd
du kan få på flashminnet i en godtycklig SSD, med en godtycklig
belastning. Förmodligen kommer du att få siffror som pekar mot att den
kommer ha vittrat sönder i din familjegrav innan flashminnet ger upp...

Jämför gärna <http://serverfault.com/q/507521/58408>.

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp