Re: Swap ?

Den 14 april 2015 18:02 skrev  <roger@steneteg.org>:
> Att skippa swap helt är ju sällan en bra idé, om minnet skulle börja ta slut
> så har ju OS:et inget val än att börja döda processer för att frigöra minne.

Ändå läser man lite överallt, att man kan skippa swappen helt och hållet.

> Dock behöver man ju inte gå på den gamla traditionen av att ha 1.5 * RAMet i
> swap såvida man inte har speciella behov för det.

Det var väl på den tiden man bara hade 640 k ram minne, som det
behövdes. :). Minns det som det var i går.

> Och som wikin du hittade sa så behövs ju swap för att kunna hibernata
> datorn.

Själv använder jag aldrig den funtionen. Dels för att min laptop ofta
inte går att väcka upp då. Sen tycker jag i mitt fall, att det är en
onödig funktion. Stänger hellre bara av datorn.

> Sen kan man ju konfigurera Linux att försöka swappa så lite som möjigt genom
> att lägga in
>
>  vm.swappiness = 1
>
> i /etc/sysctl.conf om man vill undvika swappning.

Bra tips!

Anledningen att jag frågar, är att jag funderat på att byta ut den
slöa HDD som sitter i min laptop, till en SSD. Min HDD varvar bara
5.4k. Frågan vilket som egentligen är den största flaskhalsen i min
dator. Hårddisken, CPU:n eller RAM minnet.. :).

Sen är det vad jag läst inte bra, att hålla på att skriva mycket till en SSD.

--
/Rolf