Re: Problem med history-tangenterna i GNU screen

On Fri, Mar 12, 2010 at 11:32:05PM +0100, Anders Jackson wrote:

> Hej

> Det är bash själv som hanterar history, det är inte screen.

Jo, det känner jag iofs till. Och det är heller ingen skillnad
om jag kör bash utanför screen.

> Det är väl de tecknen som genereras av tangenterna.  Pilar och
> funktionstangenterna skickar en sekvens av tecken, vanligtvis inleds
> de med Esc [ och några tangenter.  Som nedan.  ^[ är ESC-koden.

> Vilket stämmer, det är ANSI- eller DEC VT100-kodning av
> piltangenterna.  Andra terminaler sände andra sekvenser när man tryck
> ned piltangenter och funktionstangenter.

> Fungerar piltangenterna i REBOL direkt i ett terminalfönster utan screen?

Ja, det gör dom. Och det var det jag tyckte var lite konstigt eftersom
jag då normalt brukar starta upp REBOL i ett vanligt terminalfönster
(bash) så varför blir det annorlunda så fort man gör det innifrån screen?

Kan man få screen till att använda VT100-kodning även i REBOL-fönstret?
Och kan man enkelt se vilken kodning REBOL väljer?

/Peter