Re: Problem med history-tangenterna i GNU screen

Hej,

On 13 Mar 2010, at 22:22, Peter Carlsson wrote:
> Ja, det gör dom. Och det var det jag tyckte var lite konstigt eftersom
> jag då normalt brukar starta upp REBOL i ett vanligt terminalfönster
> (bash) så varför blir det annorlunda så fort man gör det innifrån screen?
>
> Kan man få screen till att använda VT100-kodning även i REBOL-fönstret?
> Och kan man enkelt se vilken kodning REBOL väljer?

Dina problem beror antagligen på att screen sätter en egen TERM variabel,
och att REBOL inte kan hantera denna.

Kör echo $TERM   utanför screen och inuti screen. Det borde bli "xterm" respektive "screen".

Inuti screen, kör sedan "export TERM=xterm"  eller vt100 eller vad du har för TERM-inställning när REBOL fungerar, samt starta REBOL.

Funkar detta kan du göra ett wrapper-script eller ett bash-alias när du vill köra REBOL. Alternativt använda screen -T xterm, eller sätta "term" flaggan i ~/.screenrc. Se manualsidan för mer info.

Stefan