Flytta debian installation till en annan disk.

Hej

Jag försöker flytta en existerande debian installaion (etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt) till en liten 20GB hd

innan när jag försökt sånt här så har jag kört dd och kört över hela disken från den ena till den andara men eftersom dd kör över hela disken oavsett om det finns data där eller ej så funkar ju det inte så bra i detta fallet.

Jag gjorde en ganska grundlig undersökning på nätet för att hitta en information om hur man skall göra och då det finns många så hittade jag ingen riktigt komplett beskrivning samt ingen direkt för debian.

jag hittade en på techrepublic som var ganaska väl beskriven (http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6149142.html)

så jag försökte följa denna efter bästa förmåga med lite improvisation. och det funkade inte så bra. Jag hoppas ni kan ge mig lite insight vad jag gör för fel

1) fdiskade den nya hd så add den stämde överrens med den nya utseende mässigt en primary(sda1) (ext3 19 GB)  och en logisk(sda5) swap för resten

1) Körde igång från en live debian och mountade orignal hd(sda) + den nya hd'n(sdb

2) gjorde cp -ax /orig/* /new/*

3) mkdir /new/dev/shm /new/data/dev/pts (/new/proc/ o /new/sys/ fanns redan.

4) bootade up det gamla os'et mountade nya disken på /mnt

5) /sbin/grub-install --root-directory=/mnt --recheck /dev/sdb

Här är problemen börjar grub klagar på att den inte hittar /mnt/boot/grub/stage1 och skriver inte nån MBR

jag provade bootade nu istället Debian live (från memory stick) och göra en chroot /mnt /bin/bash och sen köra
grub
find /boot/grub/stage1

då klagar den bara på att den inte hittar den. och det går inte heller att göra setup (hd0) eller (hd1)

Har ni några tips på vad jag skall gå vidare med ?

Tack på förhand

/Mikael