Från: "fredrik@kyla.kiruna.se" <fredrik@kyla.kiruna.se>
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Skickat: måndag 11 augusti 2008 17:37:47
Ämne: kvm/qemu: vnc-geometri?

Har nu kompletterat med en virtuell 32-bitarsmaskin (kör Lenny-x86)
med hjälp av virt-manager (använder kvm/qemu och libvirtd). Den funkar
fint även om muspekaren är krånglig (det rekommenderas att använda en
extern USB-pekplatta för den virtuella maskinen). Jag behöver
sun-java-plugin för att kunna fylla i reseräkningar... Dyker den
någonsin upp i 64-bitarsversion?

Det är inte uppenbart hur man byter skärmstorlek ("-geometry") på den
vnc-server genom vilken man ansluter till de virtualiserade maskinerna
och det framgår inte av dokumentationen. Rutan blir bara 800x600 - för
lite för en Iceweasel. Är det så illa att man måste ange "default" i
Xorg.conf ?

/Fredrik