Re: Locale-problem i aptitude

onsdag 11 oktober 2006 21:48 skrev Vincent Lönngren:

> [...]
>
> Jag har en synpunkt: man behöver verkligen inte installera om hela
> systemet! Logga ut och logga in igen efter att ha bytt locale ("sudo
> dpkg-reconfigure locales" i Etch) borde räcka. Den mest extrema åtgärd man
> borde kunna tvingas till är att starta om systemet, och det endast om det
> verkar som om något tuggar på med fel locale och man inte kan upptäcka vad.
>
> För övrigt verkar det fortfarande vara något krux - mejlets encoding ser
> inte helt rätt ut ;)

Ja att mejltexter inte hänger med mellan olika system gäller inte bara dej.
Jag gissar att texten inte hanteras riktigt rätt i din burk som troligtvis
kör UTF-8? Vissas mejl(?)system (som t.ex. ditt!?) tycks ge sådan här
förvanskningen (UTF-koden tolkad som enkel-byte-text). Jag gissar att det är
någon konvertering som inte fungerar (typ bugg? eller så), ett exempel på att
det ännu inte är så smidigt att köra UTF-8 gentemot omvärden. Och så är det
det där med editorer och MS Windiws-textfiler (på nätverket, andra datorer)
som jag inte förstod mig på att hantera på ett acceptabelt enkelt sätt med
UTF-8 locale. Med ISO är det inga problem!

Eller har jag missförstått allting?
Bästa hälsningar
Tore