Re: Mardröm

onsdag 14 december 2005 16:00 skrev Peter Holmberg:
> Hej!
> Betyder inte x:et i /etc/passwd filen att lösenordet är krypterat??(kan
> vara "kuser" som väljer att ändra till krypterade lösenord.
> Och att om man tar bort x:et så ska användaren kunna logga in utan
> lösenord.

Det visade sig alltså att "x" betyder att shadow passwords (skugglösenord?)
användes. Men login var inte inställd på det riktigt, så jag kunde inte logga
in.
Faktiskt så konverterade jag mitt system till skugglösenord, eftersom jag
efter lite tänkande kom fram till att ha lösenorden i /etc/passwd kanske inte
var så praktiskt ändå.  Men det kräver att man använder ett program för att
hantera konton och lösenord, så jag provade kuser igen och jag gillar det vid
andra titten. Passade då också på att rensa bort en del konton som jag tyckte
inte borde behövas (kvarlevor från svunna tider.) Det är lättare att få
överblick på av som finns och vilket status alla konton har, i ett gui.

Så, inte ett problem utan att det kanske för något gott med sig.

Karolina