Tips på rescue-metoder, var: Mardröm

fredag 16 december 2005 17:05 skrev Per Blomqvist:

> Knoppix är genialt som sk "rescue system" iö.
>
> (TYCKER JAG)

Min knoppix-version, som har några år på nacken, förstår inte svenskt
tangentbord och förutsätter dessutom att skärmen har högre upplösning än VGA.
Så text-mode fungerar inte och man får lära sig var specialtecknen finns på
ett engelskt tangentbord. Dessutom har den inte samma version på en hel del
utilities som debian, så lilo t.ex. fungerar inte.

Det gör knoppix lite svåranvänd, men om det är kris, så fungerar det.
Jag skulle önska en debian boot-disk, rescue-system. Förr eller senare måste
man boota något annat.  Det händer lätt att systemet blir obootbart på grund
av något misstag eller en bug. Gärna på en USB-stick, eller liknande.

Ja, när vi ändå är där vid rescue. Att boota med init=/bin/bash är inte så
roligt. Det vore roligare med en single-user boot, som inte startar alla
daemons etc., men ändå monterar diskar korrekt osv. Ja, och som inte frågar
efter lösenord. Då kan man lösa många av problemen då man kan boota, men inte
starta upp systemet. Något tips?

Karolina