Mardröm

Nyss när jag slog på min dator, efter att den hade varit avstängd några
timmar, så visade sig det att mitt lösenord inte fungerare. Värre var att
roots lösenord inte heller fungerade. Vad gör man? Man kan ju inte ens starta
i single-user-mode om roots lösenord inte fungerar.

Tja, jag bootade en 2.4 kernel (som inte har devfs), med init=/bin/bash,
vilket inte kräver lösenord. Sedan fick jag ommontera rootdisken rw och
redigerade sedan  /etc/passwd med jemacs. Det visade sig att alla lösenord i
filen var utbytta mot "x". Min gissning är att det var programmet "kuser" som
gjorde det, då jag provade det för några timmar sedan. Klickade lite här och
där, men bestämde mig sedan att jag hellre ändrar genom att redigera
i /etc/passwd direkt och gick istället ut ur program utan att spara.

Det första jag gjorde, när jag väl lyckats logga in igen, var att radera
"kuser". Program som gör ologiska och farliga saker brukar jag radera direkt.
Jag gav inte ens programmet instruktioner att ändra lösenord
Hur det lyckades göra det utan att jag körde som root fattar jag inte.
Jag finner att den gamla /etc/passwd finns kvar som passwd.bak, så det verkar
iallafall som det var något program som gjorde det.

Karolina