Re: Byta disk

On Fri, 2004-12-10 at 00:02 +0100, Mikael Hedin wrote:

> Hm, jag blev tvungen att installera om mitt system i helgen. Jag testade
> debian-installer/sarge och körde med lvm+xfs. Efter några timmars pillande
> efter installationen (den gick jättesmidigt) hängde sig burken (när jag
> loggade ut från en kdm session--händer mig jämt, så jag använder ingen ?dm).
> Och när jag startade om fastnade den för den kunde inte montera rooten! Det
> var något som var invalid. Försökte sen installera om, och utgå från den
> lvm-konfiguration jag gjort, men den gick inte att ändra, så jag tror felet
> var i lvm, men det kan ha varit xfs som pajade.

> [...]

Ja, jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter också.
Körde lvm+resierfs på min server i flera år, tills en dag efter ett
strömavbrott då maskinen vägrade boota. Trodde disken hade rasat så in
med en ny fräsh och sen försöka rädda så mycket som möjligt. Tog mig och
brorsan ett par dagar att reda ut allt.
Så mitt tips till alla som kör lvm är: ha en fungerande rescue-disk!

/Sebastian