Re: Byta disk

torsdagen den 9 december 2004 20.56 skrev joakim@nordberg.org:

> LVM anses väl stabilt? Vilka tänkte du på? Kör själv LVM på allt jag
> kommer över, kanske en sisådär 50 linuxar vid det här laget. På HP-UX har
> jag inte sedan 1998 kört annat.
>
> Dock skulle jag hellre välja XFS framför EXT3 då det är möjligt att

Hm, jag blev tvungen att installera om mitt system i helgen. Jag testade
debian-installer/sarge och körde med lvm+xfs. Efter några timmars pillande
efter installationen (den gick jättesmidigt) hängde sig burken (när jag
loggade ut från en kdm session--händer mig jämt, så jag använder ingen ?dm).
Och när jag startade om fastnade den för den kunde inte montera rooten! Det
var något som var invalid. Försökte sen installera om, och utgå från den
lvm-konfiguration jag gjort, men den gick inte att ändra, så jag tror felet
var i lvm, men det kan ha varit xfs som pajade.

Hur kunde det hända? Jag bestämde mig snabbt för att det är för många lager
med lvm, och går någon fysisk partition så ryker väl hela volymgruppen? Och
filsystemet med 500 G filmer är borta! Skakigt tycker jag.

/Micce

--
Mikael Hedin, MSc +46 (0)8 344979 (home) +46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]