Re: Byta disk

Mikael Bergman wrote:
| Jag tänkte byta disk i min kärra dels p g a utrymmesbrist men mest för att
| få en tystare. Min nuvarande låter hemskt vilket är lite jobbigt när
| maskinen går kontinuerligt.
|
| Hur gör man enklast?

Enklast vet jag inte om det är, men du får ett relativt rent system iaf.
Jag gjorde ett diskbyte för bara några dagar sedan, och såhär gjorde jag:

sparar en lista över gamla paket:
# dpkg --get-selections > /old.list

Sen installerar du om från grunden (välj endast base). När detta är
klart kör du lämpligen:
# cat /path/to/old/root/old.list |dpkg --set-selections
vilken kommer ändra statusen på paketen i listan. För att installera dem
kör du:
# apt-get dselect-upgrade

Sen kan du ju titta på din gamla /etc och jämföra ev. ändringar mot den
gamla installationen. Det kan även vara på plats att att tabort onödiga
paket (sådana du inte känner igen) från old.list. Du behöver inte vara
orolig för att radera några i listan som behövs i systemet, isf kommer
de troligtvis finnas med i något annat pakets beroendelista och således
kommer det installeras ändå.

| Så här ser mina partitioner ut idag på disken jag byter ut. Jag hade också
| tänkt passa på och ändra lite på storleken på vissa partitioner och skapa
| en /boot. Jag vet att det inte är så nödvändigt med den uppdelning jag
| valt då jag är enda användaren på min maskin men... man vill ju leva på
| eggen ;-).

Detta ställer du in i installationen.

| Jag gissar att man först skapar partitionerna på den nya disken, monterar
| den och sedan kopierar över data.
|
| Hur kopierar jag (för att alla länkar o dyl ska hänga med)?

Med fördel används tar med flaggan -p eller cp med flaggan -a.
Och detta är ett annat sätt, dock så är det ju stor risk att mycket
gammalt "skräp" kommer med då ;)

| När jag för ett tag sedan lekte med Gentoo lärde jag mig något som jag
| aldrig gjort förut, "chroot". Jag antar att när allt är kopierat så ska
| jag chroot'a till min nya disk?

Beror på hur du vill att ditt nya system skall se ut. Det är ju inte fel
att göra en chroot för att se så allt fungerar innan du raderar det gamla.

| Tacksam för hjälp el länk till någon howto el dyl. Hittade inget själv som
| jag vågade prova.

Denna borde vara bra:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/Hard-Disk-Upgrade.html

- --
~  .''`. Torbjörn Svensson, azoff (at) se (dot) linux (dot) org
~ : :' : 7EB9 2DC5 61AE DAB5 7099  BAC6 798E E39A DBDB 0CFD
~ `. `'  http://azoff.homeip.net | http://azoff.tty0.org
~   `--  http://www.se.linux.org