mplayer klagar

Chansar på att nån upplevt detta.

Om jag testar spela en film med gmplayer kommer den att blinka en
dialogruta framför filmen. Den dialogrutan säger "alsa control: mixer
attach /dev/mixer error: No such file or directory".

Jag har /dev/mixer symlänkat till /dev/mixer0. Min user är medlem i
gruppen 'audio', vilken har läs- och skrivrättigheter till /dev/mixer*.
'aumix' fungerar utmärkt att justera volymer med, och den använder
/dev/mixer. Ljud fungerar även i xmms utan problem.

Det är inga problem att spela filmer med mplayer. Endast gui-versionen
blir knäpp.

Vidare ser jag (i en terminal om jag startar den därifrån) att den ger
felmeddelandet: "Failed to open /dev/rtc: No such device (it should be
readable by the user.)". Även /dev/rtc existerar och är läsbar för alla.

Någon som upplevt dessa konstigheter och kanske har nån idé på lösning?
//Ivar