Re: dokumenthantering

On Mon, Nov 08, 2004 at 04:44:59PM +0100, Thomas Nyman wrote:
> Det vore utmärkt om man via php och webbläsaren kunde starta t.ex
> word,,skriva dokumentet, sedan sparas det direkt i t.ex en databas. Nu
> kanske det här är för avancerat för opensource osv men man kan alltid
> hoppas. Kalender, kundregister och sådana saker verkar det inte vara
> några större problem att åstadkomma men dokumenthantering verkar vara
> problemet. Borde kanske tillägga att jag tycker inte att det är en bra
> lösning där man först skapar dokumentet och sparar ner det på
> hårddisken för att sedan "ladda upp" det i en databas. Risken är att
> [...]

Jag vet inget öppet CMS som fixar det men själv har jag problem
med webgränsnitten som härskar mer och mer.

Fundera på om du inte löser dokumenthanteringen bättre med hjälp
av t ex SVN (subversion). Finns bra klienter till Windows
(TurtoiseSVN) där man arbetar med filerna i filhanteraren som
vanligt. Dock måste man ju göra "commit" för att det ska bita.
Kan kanske vara svårt för vanligt folk.

Ett alternativ är använda något som stödjer WEBDAV eller vanlig
FTP. Båda kan monteras utav XP så att man kan nå dem med vanliga
filhanteraren. SVN bygger ju på WEBDAV-protokollet så via det
protokollet kanske man slipper "commit" (spekulation, har ej
kollat upp).

Ett hyfsat starkt alternativ som CMS är nog Plone eller något
byggt kring Zope. Där kan man ha både webgränsnitt och dessutom
nå alla filer via WEBDAV. Plone/Zope och WEBDAV är lite mastigt
att sätta upp och få att rulla dock.

Jag har sett funktionen "öppna-ändra-spara" i ett kommersiellt
CMS. Hur fungerar det egentligen? Löser man det med en
java-applet eller liknande tro? Eller kanske bara någon Internet
Explorer-magi (för det fungerar inte med Mozilla).

/Thomas L