Re: netinstall med comhem

Hej Per-Olof

On Thursday 04 November 2004 15.37, Per-Olof wrote:
> [...]
> händer om jag försöker pinga någon är följande:
> PING www.dn.se (62.119.189.4): 56 data bytes
>
> --- www.dn.se ping statistics ---
> 9 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss
>
> Ingenting kommer fram (ändå använder jag lfconnectionkeeper - eller vad
> det nu hette).
>
> Om jag däremot använder den ipadress som windows fått i linux fungerar det:
> ifconfig eth0 down
> ifconfig eth0 ip 81.229.87.154 netmask 255.255.255.0 up
> ifconfig eth0 81.229.87.154 netmask 255.255.255.0 up
> route add -net 81.229.87.0 netmask 255.255.255.0 eth0

Förmodligen släpps endast den första tilldelade adressen igenom, den du fått i
windows. Övriga adresser är blockade även om kabelmodemet delar ut dom.

> Problemet är att det fungerar bara i cirka två timmar, sedan stängs den
> förbindelsen, kvar att använda finns ipadressen som tilldelats när
> Debian startade, men den fungerar fortfarande inte.

Låter som lease tiden ut på den tilldelade DHCP adressen. På något sätt
behöver du få igång en DHCP klient som förnyar adressen, innan du fortsätter
installationen.

> Det här övergår mina kunskaper, är det någon som vet vad det kan röra
> sig om?
>
> Jag har alltså installerat ett "bassystem" ifrån cdrom1 och skall hämta
> resten ifrån Internet, men eftersom det inte hinner bli klart så kan jag
> inte installera allt som jag vill ha och behöver.
>
> Jag väljer kernel 2.2 (standardalternativet) vid installationen (2.4
> verkar ha problem att hitta mitt nätverkskort).
>
> Är det något konstigt tjall med dhcp?
>
> Tacksam för hjälp att fixa det här!
>
> /pow

Om du vill dela comhem uppkopplingen mellan flera datorer bör du sätta upp en
NAT lösning. Har provat en D-Link DI-604 som är billig och funkar OK, efter
uppdatering av firmware.

/ Anders