netinstall med comhem

Hej!

Jag försöker installera Debian, men fastnar när jag skall hämta hem de olika debianpaketen.Det blir problem med nätverksförbindelsen.

Jag använder dhcp, windows får 81.229.87.154 medan linux får 81.229.86.101
Om jag använder adressen som linux fått fungerar det inte, det som händer om jag försöker pinga någon är följande:
PING www.dn.se (62.119.189.4): 56 data bytes

--- www.dn.se ping statistics ---
9 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

Ingenting kommer fram (ändå använder jag lfconnectionkeeper - eller vad det nu hette).

Om jag däremot använder den ipadress som windows fått i linux fungerar det:
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 ip 81.229.87.154 netmask 255.255.255.0 up
ifconfig eth0 81.229.87.154 netmask 255.255.255.0 up
route add -net 81.229.87.0 netmask 255.255.255.0 eth0
route add default gw 81.229.87.1 eth0

Problemet är att det fungerar bara i cirka två timmar, sedan stängs den förbindelsen, kvar att använda finns ipadressen som tilldelats när Debian startade, men den fungerar fortfarande inte.

Det här övergår mina kunskaper, är det någon som vet vad det kan röra sig om?

Jag har alltså installerat ett "bassystem" ifrån cdrom1 och skall hämta resten ifrån Internet, men eftersom det inte hinner bli klart så kan jag inte installera allt som jag vill ha och behöver.

Jag väljer kernel 2.2 (standardalternativet) vid installationen (2.4 verkar ha problem att hitta mitt nätverkskort).

Är det något konstigt tjall med dhcp?

Tacksam för hjälp att fixa det här!

/pow