Re: Mappa till rätt enhetsnamn

David Röhr wrote:

> Det beror på helt om du redan har en sda, och troligen vilken usb-port
> du använder dig av. Intressant att den blir sdX istället för hdX.
> scsi-emulering med spelaren?

Jag trodde att alla USB-prylar som använde usb-storage blev SCSI-enheter...

> Att tvinga den till sda gör du enklast genom att låta den laddas först
> av alla dina scsi-interface.

jo men det fungerar ju inte om du vill kunna byta mellan flera saker som
du vill ska monteras på samma punkt. När man ansluter flera "storage"
enheter efter varandra får de namnen /dev/sda sdb sdc ... osv. det har
inte med USB-porten att göra utan mer med enhetens serienummer att göra
och de namnges sekventiellt i den ordning de ansluts men en enhet
behåller namnet om den tas bort och sedan ansluts igen.

> Du behöver givetvis inte "testa" alla kombinationer varje gång du
> pluggar i din spelare, utan har du tex. hotplug aktivt (vilket du
> troligen har), så ser du samtidigt som hårdvaran hittas, vilken enhet
> den får i dina loggar.

jo men då måste han titta i loggen...

jag upptäckte mer av misstag än genom att verkligen leta efter det, att
om man har discover installerat och startar om den servicen
/etc/init.d/discover restart     så börjar numreringen om från /dev/sda#
 så ett alternativ kunde vara att göra ett skript som du kör för att
starta om discover och sedan montera /dev/sda1

men det har troligen vissa nackdelar att leka med discover... om du inte
kan begränsa den till att bara leta USB-enheter.

kör du KDE så finns det också någon som har pillat med något som heter
usb-mount och som gör så att enheten automatiskt dyker upp på
skrivbordet. du kan läsa mer om det här:
http://users.actrix.co.nz/michael/usbmount.html

och här: http://www.xs4all.nl/~bsamwel/usb_storage_on_debian.html

berätta gärna hur du löser det hela... jag har själv hafft funderingar
kring detta men hittills inte gjort något åt det...  (min dator startar
bara om typ en gång i månaden så då kan jag roa mig med att ansluta alla
usb-storage enheter i samma ordning som förra gången.)

	/Samuel Blomqvist

--
Free computer support at
http://www.suggestafix.com